יום שני, 13 במאי 2013

שו"ת Mail (הרב זאב קצנלבוגן) - חג השבועות תשע"ג


לימוד ליל שבועות



שאלה:
חג השבועות המתקרב מעלה בי זיכרונות לא ממש מעודדים. אני נזכר איך העברתי את הלילה בשנים שעברו, ואיך לומר... זה לא היה ממש הכנה מתאימה לקבל את התורה... ואני לא צריך לפרט הרבה מה הכוונה.
השנה החלטתי: אני רוצה ליל שבועות לעניין, משהו שיתאים לי, לילה שיכניס אותי לאווירה הנכונה.
אבל אני לא יודע איך לעשות את זה. ללמוד ברצף כל הלילה נראה לי רעיון לא ישים, אז מה אני כן יכול לעשות בלילה הזה חוץ משוב לצאת לשוטט עם חברים ולעשן סיגריות?
אני יודע, יש בישיבה שיעורים, אבל אל תציע לי להאזין לשיעורים ארבע שעות ברצף. בסדר?...
מה תכל'ס, איך אני מעביר את הלילה הזה בצורה נכונה?

תשובה: 
ראשית אני מעריך את הכנות שלך ואת הרצון שלך להתקדם, או בלשונך 'לקבל את התורה'. אשריך!
אני רוצה לשאול אותך בכנות, מדוע שלא תלך לישון? כאשר הרמב"ם מביא את צורת היום האידיאלית בימים טובים הוא כותב כך: "אע"פ שאכילה ושתייה במועדות בכלל מצות עשה, לא יהיה אוכל ושותה כל היום כולו, אלא כך היא הדת, בבקר משכימין כל העם לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ומתפללין וקורין בתורה בענין היום וחוזרין לבתיהם ואוכלין, והולכין לבתי מדרשות קורין ושונין עד חצי היום, ואחר חצי היום מתפללין תפלת המנחה וחוזרין לבתיהן לאכול ולשתות שאר היום עד הלילה". הרמב"ם אינו מחלק בין פסח לבין שבועות. הכלל הוא פשוט, בכל יו"ט יש להקדיש חלק לעונג היום (חציו לכם) וחלק להתקדמות רוחנית (חציו לה'). [הל' שביתת יום טוב פ"ו הי"ט]
יתכן מאד שהקדשת זמן נורמאלי במהלך היום ולא בכפיה במהלך הלילה תספק תועלת נעימה ורצויה יותר.
אל תדאג ידידי, לא באתי לרפות את ידך. אני בסך הכל מעוניין שתעשה את הדברים מתוך שיקול הדעת, וכשתעשה אותם כך סביר להניח שגם המוטיבציה שלך תהיה גבוהה יותר ותקל עליך להצליח.
נכון, אין חיוב להישאר ערים בלילה, אבל ישראל קדושים הם ונהגו להקדיש את שעות הלילה הקטנות ללמוד התורה. דבר זה אף מובא בהלכה (מגן אברהם תצ"ד) בשם הזוהר. תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, לא ניתן להתעלם מן היופי, החן והעוצמה שיש בדבר. איזה מחזה מדהים זה לראות מבוגרים וצעירים רכונים על ספריהם ומראים בזה את חיבת התורה היוקדת בקרבם.
אז מה כל כך בוער לך להישאר ער בלילה? כנראה שגם בך יש את הגחלת הפנימית הזו של אהבת התורה ונותנה. לא בטוח שהיא באה לידי ביטוי בחיי היומיום שלך, אבל בטוח שאם תלבה אותה נכון היא תמשיך לחמם אותך תקופה ארוכה...
דומני שאם תחדד לעצמך את הרווח שאתה רוצה להשיג בלילה נפלא זה יקל עליך לעמוד במשימות שתציב לעצמך. אינך מעוניין רק 'ללמוד' בלילה הזה, אתה מעוניין 'לקבל את התורה' כלשונך.
אז איך מקבלים את התורה? נעשה ונשמע! אתה את ה'נעשה' שלך כבר מקיים, אתה מכריז על הצורך הפנימי שלך להיות חלק מאותם מקבלי התורה שממלאים את בתי המדרשות בליל חג השבועות. כעת מגיע השלב של ה'נשמע'. מה אתה מעוניין לשמוע בלילה הזה? אתה הולך לשמוע את דבר ה' המוחלט שמדבר אל החיים האישיים שלך! כוונתי לומר, התורה היא מוחלטת, היא אינה משתנית מדור לדור ומאדם לאדם, אך אין עוד אדם בעולם שחווה אותה כפי שאתה חווה. אתה היחיד בעולם שמסוגל לחיות את התורה כפי מציאות החיים הבלעדית שלך... אתה רק צריך לשמוע...
אחרי כל זה, מה שתעשה זה פשוט לחפש את הדברים שאתה מרגיש שהם רלוונטיים אליך ברמה המעשית, גמרא בעיון, חברותא בהלכה, שיעור בהשקפה, גיוון בלימוד, כל אלה כבר פרקטיקות אינדבדואליות, אבל הכלל הוא אחד, אתה הולך ללבות את הגחלת!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה