יום חמישי, 9 במאי 2013

תגובות לאבי פורמן והלל עזרא - פרשת במדבר תשע"ג


בעד או נגד?

יוני פוירשטיין


הנצחת הויכוח! או, ויכוח לשם ויכוח


ליל שישי. אני חוזר מרמי לוי ונכנס ללמוד קצת בישיבה. בסיום, בדרך החוצה אני רואה את העלון ומיד קופץ לי ה"ראש בראש". הופה, השתדרגנו! "ישראל היום סטייל" (כמו שאומר פיל). מעלים שאלה אקטואלית וכל צד מחווה דעתו ואני קורא בעיון. (יש לציין שפסיכולוגית זה נורא מגרה לקרוא כשאתה רואה "ראש בראש"...)

מה אני אומר לכם, פשוט מקסים. אתה מהטור הימני, הייתי איתך חזק בקטע של האש בעיניים, ממש תחושת העם הנבחר (או העם הנרדף? יש לומר!) בסיפור עם הזקנה, הבאת אותה במספרים, והדובדבן הגיע בדמות המזרוחניק בעושה שלום או בנפאל...

עכשיו לתגובות. תגיד, מה נסגר? אתה מאמין למה שכתבת? ככה כותבים רעיון? סיפור וחצי ושרפנו את כל המועדון?

ועכשיו לעובדות (שגם אתה מכיר טוב). על כל גברת כזו אני אביא אחת שעצרה ואמרה "איזה יופי אתם חוגגים, הלוואי על הילדים שלי". בוא אני אכיר לך אצלנו בבית כנסת לפחות איזה חמישה ששמים כיפה ובאים עם הבן לתפילה בליל שבת, צמאים לקצת רוחניות (שוב, כמו שאומר פיל). עשרות סטודנטים שיושבים עם אברכים בכל הארץ ורוצים להתקרב וללמוד, תשאל כמה רמי"ם בישיבה... ולקטע של "המזרוחניק", רק אומר שלאחרונה אני שומע יותר ויותר על חרדים שמחפשים את בניהם הישיבישער'ס הטהורים שקפצו לחיזוק בתאילנד-ברצלונה... ורק ממש לאחרונה במקרה שמעתי על איזה ישיבה וחצי שנפתחה כמו "מרכז הרב" או הר המור או רמת גן וכו', שמעת על זה? החברה שם לא שמעו על נפאל (בתשלומים, ע"ע שלושה מפגשים ארבעה תשלומים-רזאל), באחריות! 

ואתה מהטור השמאלי, אתה חזק בקטע הרומנטי "רוצה להתגלץ' יחד..?!", וטומי לפיד בכלל סבל מבורות ומת על חרדים וכו' וכו'. אתה ממש אוהב את כולם. (ומה עם נביאי הזעם החרדים? אולי גם הם בסה"כ בורים...?)

לענייננו, משנאיך ה' אשנא! למרות ש"יתמו חטאים מן הארץ" ולא חוטאים. רק שזה לא ענייננו, ברור שיש אנשים משומדים כופרים ובוגדים ששונאים כל דבר שבקדושה - תורה, עם ישראל, וארץ ישראל, ולא מהססים לומר זאת מעל כל במה. נגדם צריך להילחם בכל הכוח למרות שחלקם אולי בורים (בנוסף לכל הצרות), וברור שמהצד השני יש כל כך הרבה יהודים טובים שבאמת בסה"כ לא נולדו במקום הנכון ובעיקר, לא זכו עדיין לראות את האור ואותם אנו צריכים לחבק ולקרב בכל כוחנו. או במילים "פשוטות" נלך גם בחסד וגם בגבורה - איפה שצריך. וברור ששניכם יודעים את כל העובדות הללו.

אני שואל את עצמי מה גרם לכם, שני בחורים מוכשרים כ"כ, לכתוב את הרעיונות האלה?... וזה הרי ברור! כבר בכותרת 'הוכרחתם' להיות בצד אחד. משום מה זה מזכיר לי את הבדיחה/אמרה על היהודי שתקוע באי בודד ובונה שני בתי כנסת וד"ל.

ההמלצה שלי: במקום לייצר ויכוח ששתי הדעות שבו מוכתבות מראש מעצם הכותרת, אפשר לאמץ את הרעיון של אחד העיתונים ששם מביאים שאלה אקטואלית וכל אחד עונה לפי רצונו והגיגיו בחופשיות! ובלי הכרח לתפוס צד אחד בדווקא, אלא עם הבנה שכשמדובר באנשים יש פה המון מורכבות וצדדים לכאן ולכאן!

מי יודע, אולי בטעות אנשים עוד יחשבו אותו דבר לא עלינו...
                                                                                     
תגובתו של כותב הטור הימני:
ראשית, מבורך הויכוח שמעורר ומחדד עמדות והשקפות, ומבורכת הבמה המכובדת שבה הבירור מתקיים. במהלך השבוע האחרון, מרגע ירידת העלון לתיבות המייל ועד עכשיו, מהדהדים הקולות המצדדים לכאן ולכאן, אלו שחיזקו את ידי ואלו שרוצים לשוברם.

ברור שכאשר מפנים את אלומת הפנס אל תוך עיני השונאים זה לא נעים. באותן פינות לא רואים את היופי של הציבור המתקרב, המעריץ והמעריך. אבל הפינות קיימות ולא ניתן לעגל אותן כל עוד יש להן ייצוג בן 19 ח"כים במפלגה שבפירוש מכריזה על הצרת צעדי החרד במדינה.

עם זאת ברור שהמודל של השנאה שאני ציירתי במאמרי אינו בהכרח השולט במצביעי מפלגה זו, שכן כל עוד מדובר באנשים כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם. אבל ברור שהדעה שהצגתי קיימת ואנו סובלים ממנה, ומן הנדרש להעלות זווית זו של ראייה. אציין רק שיש זוויות קיצוניות ממנה, כפי שהסיק עיתונאי חרדי השבוע בטורו, אבל לא רצוי להרחיק לכת עד כדי כך שזה כבר מרחיק גם את הקוראים מהדברים.

תגובתו של כותב הטור השמאלי:

קראתי את תגובתו של ידידי המלומד וקצת הסתחררתי. לא האמנתי שדברי יוצאו מהקשרם עד כדי כך ויוצגו בעלון המכובד הזה באופן הזה. אני מביט סביבי ואני מגלה, לתדהמתי, שהוא לא היחיד שחשב כך. כמעט כל אחד מהקוראים היה בטוח שהמאמר נכתב על מנת לטהר את השרץ/לפיד ולהציגו באור חיובי, ולא היא! משנת 2009 אני עוקב אחר טוריו של מר לפיד, ואני יכול להעיד שלא עבר שבוע בודד ללא שהוא ירה על החרדים בעטו השנון. מעולם לא הייתי בטוח בעצמי כמו בעובדה שיאיר לפיד מאוד! לא מחבב חרדים!

המאמר משבוע שעבר בא לחדד את הנקודה שהחרדים צריכים להבין שיש עוד כמה סיבות הגיוניות לכל מיני חוקים המועלים לדיון בכנסת מעבר לשנאת חרדים. ומה לעשות, ידידי היקר, אני אוהב להיות אקטואלי, והדוגמא הרלוונטית ביותר בשבוע שעבר נסבה אודות חוק שלגמרי במקרה הוצע ע"י יאיר לפיד. לחוק הזה יש תומכים רבים גם מצד אנשים שאינם חשודים בשנאת הדת וכדו' כי החוק הזה בראש ובראשונה הגיוני (ע"פ תפיסתם). אז אנא ממך, בפעם הבאה התעלם מהדוגמאות והתרכז בתוכן.

נ.ב.
בקשר להצעה שהעלית בסוף דבריך: בפעם האחרונה שפנו אלי אנשי מערכת עיתון 'בשבע' עם השאלה "האם אני מצדד בחוק שנשות הכותל יסדרו קידושין בקתדרלת "הדורמיציון" בכל יום אי זוגי שחל להיות בשבת" ואמרתי שנראה לי שלא, ענו לי שהתשובה הזאת כבר תפוסה...

תגובת הרב אברהם ליפשיץ למאמר מהשבוע שעבר:

נהניתי ממאמרו של הלל ברובו. אכן בנקודת ההתייחסות ליהיר ולמתנשא הפוליטי התורן – שהיווה נתח מרכזי במאמר – דומני שלפני פרסום פומבי למאמר שכזה כדאי לבדוק, לעיין וטיפה גם להעמיק, ללמוד את העובדות ואת המציאות בפועלו של האדם, במעשיו, בדיבורו, בסגנונו בעריכת חוקים ותקנות שהם סמכותו החוקית, כדי לתת תשובה לשאלה ולקובלנה שהציב הלל במאמרו.
  

3 תגובות:

  1. כמדי שבוע אני נהנה לקרא את העלון והמאמרים של תלמידי הישיבה.
    אך מדוע לרדת לרמה שנראית כירידה אישית?
    העלון הוא לא "פרלמנט" שבו כל אחד יכוללומר את דעתו ללא צינזור.
    מצפהבכליון עיניים לגליון החג

    השבמחק
  2. דווקא מענין היה לראות שאנשים לוקחים ברצינות את מה שכתוב בעלון
    ואפילו תוקפים!
    כמובן שזה לא אישי אבל ממש נחמד ומרענן

    השבמחק
  3. אהבתי את התגובה לתגובה של הלל עזרא במיוחד על התשובה לעיתון בשבע

    השבמחק