יום חמישי, 9 במאי 2013

יעקב שאפנס - פרשת במדבר תשע"ג


הסטטוס של הקב"ה

יעקב שאפנס



מעמד תפילת מנחה ה' תשע"ג

יצא לי לפני כמה זמן להתפלל מנחה באחד השטיבלאך בעירי. נהניתי לראות את הירתמות הטכנולוגיה העכשווית לעבודת הקב"ה כשלא מעט מהמתפללים השתמשו בטלפון שברשותם כסידור (הרי מי מוצא סידורים בשטיבלאך...), וכן, גם אני הייתי אחד מהם. זהו מחזה שהולך ונהיה נפוץ יותר ויותר, וכבר לא מרימים גבה למראה זה. באמצע חזרת הש"ץ הלה שעמד לפני מתיישב עם מכשירו, ובאמת ללא כוונה (באמת) אני רואה שהוא לא נמצא ב'תפילון' או בסידור אחר, אלא הוא באמצע לעדכן סטטוס... הסטטוס אמור לשמש את כל אותם בני האדם שחשים צורך וחייבים לשתף את עוקביהם ומעריציהם ברצונותיהם, מאווייהם, אכזבותיהם ודרישותיהם. הסטטוס אינו דבר קבוע ועומד, הוא יכול לעורר דיון, פולמוס והשתתפות בצערו/שמחתו של הכותב. אבל בעיקר, הסטטוס הוא זמני. הוא מתחלף לעיתים קרובות מי יותר ומי פחות.


מעמד קבלת התורה ב' תמ"ח

כולנו שם. בלי טלפונים ואפילו בלי סידורים. הקב"ה מכריז על היותנו עם סגולה ונותן לנו את היקר מכל. התורה הקדושה שבבסיסה עשרת הדברות. 3325 שנים ללא תזוזה. הדברים יצוקים וברורים, ועליהם נשענת יהדותנו ומציאותנו בעולם.

הרבה מאיתנו שואלים: איך מתחברים לחג השבועות? מה, בגלל אירוע חד פעמי עלי להרגיש חיבור? אני מבין את מה שההורים שלי חינכו אותי ומורי לימדו אותי וכנראה שזה נכון, אבל מכאן ועד להתחבר למעמד הנשגב של מתן תורה?? אולי, אם חז"ל אומרים לנו שבכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, אז אני מבין מזה שכל אחד גם חייב לראות את עצמו כאילו הוא קיבל את התורה שהרי נשמותיהם של כל עם ישראל היו שם. ואם אני הייתי שם אז אני צריך להבין מה הקב"ה רוצה ממני. מה הסטטוס של הקב"ה אלי? אני יודע שיהיה לי את כל הזמן שבעולם להבין את זה, כי זה לא הולך להשתנות, ולא הולך להתעדכן. עשרת הדברות הם מה שעלי לדון, ולפלפל בהם עד שאבין אותם. ולא רק אני.אני יכול להבין אותם יחד עם כל "החברים" שחולקים איתי את הסטטוס הזה כי כולנו "מחוברים" להקב"ה. בחג השבועות עלי להתחבר למשהו קבוע שאמנם קרה לפני שנים רבות, אבל משנה התוקף שלו קיים עד עכשיו והסטטוס הזה לא הולך להשתנות בקרוב. השאלה עבורנו היא האם "נאהב" ונזדהה, או שסתם נמשיך לקרוא ולא להבין את המשמעות.

נ.ב. וכן, אני כן בא להעביר ביקורת על כל אותם שבוחרים בעדכונים זמניים על פני שיחה קבועה עם המלך. ואם פעם היה כתוב בעלונים התורניים נא לא לעיין בזמן התפילה, אז כנראה שהיום צריך לנסח מחדש "נא לא לעדכן בזמן התפילה"...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה