יום חמישי, 2 במאי 2013

אבי פורמן והלל עזרא - פרשת בהר בחוקותי תשע"ג

ויכוח או שנאה?
אבי פורמן והלל עזרא בטורים מיוחדים


שונאים? שונאים!

אבי פורמן



זו הייתה בהחלט תקנה ראויה של הרבנות הראשית לדחות את ל"ג בעומר ליום ראשון, ובכך להציל רבים מחילולי שבת. אבל אנחנו במשפחה, ומסתבר שגם כל שכנינו בשכונה, יודעים שאם ספרו בבית הכנסת שלושים ושלושה יום אז מותר מיד במוצאי שבת להעלות באש את כל הרפסודות של הירקן, שלא לדבר על הקרשים של השכן ממול שבדיוק הרחיב מרפסת... כך שיצאנו כל המשפחה לחגוג את ל"ג בעומר 'של החרדים', שחל בתאריך שונה מהל"ג בעומר הדתי והחילוני שנחגג למחרת.

בעודנו חוגגים סביב המדורה שהודלקה בגן העירוני, על פי ההלכה שנטיעות ט"ו בשבט צריכות לבעור בל"ג בעומר, התקרב לכיווננו רכב שנהגה בו גברת מבוגרת לא דתיה. היא עוצרת לידנו, פותחת את החלון וצועקת/שואלת האם אנחנו ננקה אחרינו. שאלנו אותה בעדינות האם היא חדשה בשכונה, ולידיעתה זהו המקום הקבוע מזה שנים שבו מדליקים מדורות. תשובתנו גרמה לה לצאת משליטה. "מה זאת אומרת קבוע? קבוע אתם מלכלכים ואני משלמת המיסים משלמת שינקו אחריכם!"

אנחנו רק הבטנו בה ברחמים. ידענו שהיא עוד אחת שרוח השנאה המנשבת גרמה לה לפרוק עלינו את הכאב שיש לה, לראות אותנו, השונים ממנה, עדיין מביטים בה אחרי שהיא צועקת ומגדפת, ומחייכים אליה בהבנה שרק יותר הציתה אותה. רציתי לשבת ולהסביר לה שאנחנו עשירית מהאוכלוסייה ואם אנחנו משלמים מע"מ על כל דבר שאנחנו קונים אז עשירית מהתקציב של מדינת ישראל שהוא כ-300 מיליארד ש"ח אנחנו שילמנו, ואנחנו צריכים גם ליהנות מאותו יחס שהוא כשלושים מיליארד ש"ח. אז אם סך כל ההטבות בארנונה, בדיור, בחינוך, בתרבות ובקצבאות השונות אינו מגיע לעשירית מכך, המתלוננים והצועקים צריכים להיות אנחנו!

אבל הגברת הזו וגם כל אותם האנשים שמסתכלים עלי שאני עומד לידם ברמזור, או אפילו המזרוחניק שהבטתי עליו אם אני יכול לפסוע לאחור כשסיימתי שמונה עשרה, יש להם משהו אחר בעיניים, וזה לא משהו שרוצה להבין, זה משהו שרוצה לשרוף, רוצה להשמיד את השאננות ואת הביטחון שלנו תמיד יהיה בסדר. למה כשהוא בלחץ ופחד מעוד מבצע צבאי, לנו יש אמונה חזקה? למה כשהוא מטרטר את שגרירות נפאל שיתנו לו אות חיים מבתו שעושה טיול אחרי צבא, האחיות שלנו כבר יושבות בגינה השכונתית צופות מרותקות בקטנצ'יק בקרוסלה? למה שהוא כמו 50% מהציבור בישראל במינוס, יושב אצל מנהל הבנק מתחנן לפרוס את ההלוואה על הרכב ליותר תשלומים, וכל עשירי לחודש הוא בלחץ האם הויזה תחזור, ובו בזמן האברך יושב ומסביר בחיוך לפקיד שמציע לו מסגרת אשראי שיש בזה חשש ריבית והוא ישיג עוד תלמיד לערב להשלמת הכנסה?

כשאתה מסתכל להם בעיניים אתה רואה שהם היו רוצים לא לראות אותך בכלל, לא בצבא, לא בעבודה וגם לא שוטף את רצפות ביתם, כל עוד יש לנו את המבט המאמין הזה בעיניים. ואם הם יצליחו לכבות לנו את זה, לא יהיה אכפת להם גם אם נהיה ל"נטל" כמו מיעוטים אחרים במדינה, למשל אוכלוסיית הזרים שהם 5% מהמדינה אבל זוכים להטבות מפליגות.

אבל את הניצוץ הזה בעיניים, השתקפות הגיצים ממדורת ל"ג בעומר שבוערת בנו שומרי הגחלת, אין לאף אחד!



"שונאים, שונאים..."

הלל עזרא



היה זה יום צהרים לוהט. אני, ילד קטן כבן חמש, צועד יד ביד עם אימי לכיוון הגינה השכונתית. כשהגענו לגינה, עזבתי את ידה של אימי ורצתי לכיוון המגלשות. טיפסתי למעלה, ודהרתי לכיוון ה"מגלצ'ת שופר" כשמבלי מישים אני נתקל בילד גלוי ראש שישב על המגלשה בתנוחה של 'היכון הכן גלוש'. ממרחק של 18 שנה מאז, אני עדיין יכול לחוש בצמרמורת שהזדחלה במעלה גווי, מי יודע מה החילוני הזה יעשה לי, הרי מאז ומתמיד החדירו לי מה רבה השנאה של ילדים כמוהו לחרדי כמוני... הילד החילוני, "משום מה" לא היה שותף לחששותיי והסתובב אלי כשהוא מצחקק. "רוצה להתגלץ' ביחד?!" הוא שאל...

***

שנים ארוכות  חייתי תחת צילם של נביאי הזעם החרדים שהרבו לזעוק מעל כל במה אודות "שנאת החילונים". אפילו  כילד קלטתי את הדיסטנס והשתדלתי שלא לבוא במגע ישיר עם אנשים גלויי ראש. זה התחיל במורים בחיידר, זה המשיך בהאזנה גנובה לשיחותיהם של המבוגרים והתעצם בגיל מאוחר יותר כאשר התחלתי לקרוא עיתונות חרדית והושפעתי מרוח הדברים שנשבה שם. זכור לי במיוחד אותו כתב, שמפאת כבודו לא אצטט את שמו, שלא הפסיק לקטר בנושא. מבחינתו, כל דבר רע שקרה לחרדים, מקורו, ישירות, בשנאתם העיוורת של החילונים. מחיר הלחם עלה - בגלל שהם שונאים את החרדים. החליפו את שיטת ההצבעה משני פתקים לאחד - כדי לצמצם את כוחם של החרדים. ילד חרדי הפסיד את ההסעה - בגלל שנאת החילונים. גורילה ברחה מהספארי ברמת גן, מקווה שניחשתם, איך לא, בגלל החילונים...

אמנם, אין חולק על כך שלא כל חוק העובר בכנסת מתיישר בקנה אחד עם השקפת היהדות החרדית וישנם כאלו המנוגדים לה באופן מוחלט. אך אין זה אומר שהדבר נובע משנאת החילוני את אחיו החרדי. יום אחד עולה הצעת חוק הגיור. למחרת, החוק הזה מקבל ציון עשר בסולם התדהמה של העיתונות, צבוע באדום בעמוד הראשי, תחת הכותרת "שונאי הדת הרימו ראש". איך זה קשור לשנאת הדת?! למה אי אפשר לחשוב, למשל, שיש כאן אדם חסר הבנה בסיסית ביהדות ומה שעומד מול עיניו זה סיפור של זוג שעלה מברית המועצות ומתחנן להקים בית בארץ. למה ישר צריך להפנות את הסיבה לשנאת החרדים?! האם אבד ההיגיון?!

כנ"ל בסוגיית בני הישיבות. ואני רואה חובה להדגיש: אני מעריך בכל ליבי לומדי תורה ומאמין באמונה שלימה שהם אלו הנושאים על כתפיהם את קיומו הגשמי והרוחני של העם היהודי.

עומד לו שר האוצר על הפודיום, מישיר מבט אל מדינת ישראל ואומר בצורה ברורה: "אזרח נאמן שחי במדינה הזאת חייב לשאת בנטל ולהתגייס למען הגנתה של מדינתו!" הנאום שיחרר את הרסן האחרון מעל פיהם של העיתונאים החרדיים שמיהרו להכתיר את לפיד כשונא מושבע של החרדים. אף אחד מהם לא ניסה לחשוב שאין לאדם שלא גדל על ברכי הדת סיבה הגיונית להאמין שאדם הלומד תורה מחזיק את עם ישראל. האם ישנו אחד, ואני מתכוון גם לאחד הכתבים שכינה אותו "רשע להכעיס", שיכול לבוא לאדון לפיד החילוני ולהסביר לו שבחור הלומד בישיבה שווה יותר מחייל קרבי המחרף את נפשו למען הגנת מדינתו?!

אומר הבחור החילוני לעצמו, ערב גיוסו לצה"ל: אני לוקח שלוש שנים מחיי והופך להיות רכושה של מדינת ישראל (אין מדובר כאן במטאפורה), אין לי חיים משלי, אני כפוף לממונים עלי ואת שנותיי היפות ביותר אני תורם למען ביטחונה של המדינה. מאידך, הבחור החרדי יושב לו בישיבה, משנן טקסטים בארמית עתיקה ועוד מקבל על זה כסף..."

כך בדיוק הוא רואה את זה!

האם ישנו מישהו שלא שומע את זעקת ה"למה?". אין כאן שום דבר משום שנאה לדת או לחרדי. יש כאן הרבה חסך במושגים ביהדות. יש כאן הרבה חסך בהערכה ללומדי התורה. אבל בשורה התחתונה, לא צריך לתלות כל דבר בשנאת חרדים. יש מספיק סיבות אחרות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה