יום חמישי, 22 בינואר 2015

דרך דילוג וקפיצה













מורנו ראש הישיבה שליט"א

"החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לחודשי השנה" (שמות י"ג, א')
מצווה זו של קידוש הזמן, היא המצווה הראשונה שעם ישראל נצטווה לעשות כעם ה'.
הראשוניות של מצוות קידוש הזמן דורשת הסבר, מדוע היא כל כך חשובה לפתוח בה את מצוות התורה.
***
המצווה המרכזית שעם ישראל נצטווה בה בנוסף לקידוש הזמן הוא קרבן הפסח.
שמו של הקרבן נקבע על שם המציאות שבו הוא התקיים: " וככה תאכלו אותו מתנכם חגורים נעלכם ברגליכם ומקלכם בידכם ואכלתם אותו בחיפזון פסח הוא לה' " (י"ב, י"א).
צורת אכילת הפסח בחיפזון שהוא 'לשון בהלה ומהירות' (רש"י) צריכה ביאור. הרי היציאה בפועל הייתה רק בבוקר, ובשעת אכילת הפסח הם עדיין יכלו לאכול אותו ברגיעה ומדוע נצטווו לאכול את הפסח בצורת אכילה מלאכותית בחיפזון כשתרמילם על גבם?
עוד יש להבין, מדוע צורת הגאולה של עם ישראל ממצריים לאחר מאות שנים של עבודה, הייתה צריכה להיות במהירות ובחיפזון "כי גורשו ממצריים ולא יכלו להתמהמה וגם צידה לא עשו להם" , וכי לא היה מתאים יותר לצאת ממצריים בנחת וברגיעה המתאימה לבני מלכים – עם ה'?
שמו של קורבן הפסח מלמד גם הוא על המהירות ששלטה ביציאת מצריים שנאמר  "פסח הוא לה' " "על שם הדילוג והפסיחה שהקב"ה קופץ ממצרי למצרי וישראל נמלט ואתם עשו כל עבודתכם לשם שמיים דרך דילוג וקפיצה זכר לשמו שקרוי פסח" (רש"י).
עלינו להבין מה פשר הוראה זו לעבוד את הקב"ה לשם שמיים "דרך דילוג וקפיצה"?  

גם מצוות אכילת המצה נתנה לנו על שם מהירות היציאה כנאמר בהגדה של פסח "מצה זו שאנו אוכלים על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ עד שגאלם וכו' " .
גם מכאן אנו נוכחים לדעת את עיקרון המהירות והזריזות שהתורה מבקשת ללמד אותנו בכל מצוות הפסח, וא"כ עלינו לברר  מהו העיקרון הגדול הזה של הזריזות הנלמדת ביציאת מצריים?
בחירת ישראל
עלינו לדעת שעיקר הבשורה שהביאה יציאת מצריים לעולם היא ' בחירת ישראל', אמת נכון הדבר וביציאת מצריים התגלו יסודות האמונה במציאות ה' ובהשגחתו ובשליטתו על כל הטבע, אך עיקר מטרתה של יציאת מצריים הייתה בבחירת ישראל להיות לעם ה' כשלקח לו הקב"ה את עם ישראל – "גוי מקרב גוי"  ובחר לו דווקא את עם ישראל להיות "ממלכת כוהנים וגוי קדוש" שייצגו את האלוקים בעולם ויראו לעולם כולו מהי "דרך ה' ".
פרעה ומצריים ייצגו את כל העמים שמתנגדים לבחירת ישראל ולהיותנו העם הנבחר משום כך שיעבד פרעה את עם ישראל בניסיון להטמיע אותו בתוך מצריים ולבטל בכך את ייחודיותו ועליונותו. כאן הגיעו עשרת המכות וקריעת ים סוף ללמד את כל העולם שהטבע כולו כפוף לרצונו של האלוקים לבחור לו את עם ישראל לעם ה' וכל מי שהתנגד לבחירה זאת סופו להאבד .
בחירת ישראל – תפקיד!
בהיותנו עם ה' אנו נושאים בתפקיד גדול ואחראי של מייצגי האמת האלוקית של העולם. רק אנחנו ונביאנו מסוגלים לדבר לעולם בשם ה' ורק  אלינו " עם קרובו" מתגלה הקב"ה בבהירות ו"לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום".
כמו כל נושא תפקיד היודע את תפקידו גם אנו צריכים לדעת את תפקידנו וככל שנדע שתפקידנו גדול וחשוב יותר כך אנו נישא באחריות ונעשה את התפקיד בעשייה זריזה ויעילה יותר. אחריות זו באה לידי ביטוי בניצול כל רגע כדי שהתפקיד יעשה בשלמות וללא שום עיקוב.
הקריאה אל פרעה "שלח את עמי ויעבדוני" היא יסוד מטרתה של יציאת מצריים. לא רק 'שלח את עמי מהשעבוד הפיזי, אלה בעיקר' שלח את  עמי ויעבדוני', כלומר כדי שבחירת ישראל תצא לפועל והם יהיו הנציגים של האלוקים בעולם.
קידוש הזמן
כדי לחדד לנו את טעמה של בחירת ישראל הצטווינו בראש ובראשונה לקדש את הזמן ולהבהיר לנו בכך שלכל רגע של חיים יש מטרות ותפקידים ולכל זמן וזמן יש לו את התפקידים שלו ואת המטרות שעלינו למלא. לכן, דווקא מצוות קידוש החודש שהיא המצווה לקדש את הזמן, נאמרה לנו בראשונה לפני כל התורה.
אם היו מעם ישראל יוצאים ממצריים לאט ורגוע, לא היינו בטוחים לגמרי שההמצאות בטומאת מצריים סותרת את עקרונות' בחירת ישראל' והאמונה שהם מייצגים אך כשהיציאה היא בחיפזון אנו מראים בכך שאי אפשר להישאר במצריים רגע אחד ועלינו לצעוד במהירות ובזריזות לעבר כיבוש המטרות שלשמן נבחרנו כעם ה' ואין לנו זמן לעשות שום דבר אחר חוץ מלצאת מהר ממצריים לכיוון הר סיני וארץ ישראל.
היציאה ממצריים בצורת 'חיפזון' באה לבטא את היותנו ממוקדי מטרה המבקשים להשיג את מטרתנו מהר ככל האפשר.  כשאנו רואים מישהו ממהר אנו יודעים שהוא ממהר להשיג משהו שמאוד ברור לו שהוא חייב להשיג אותו.
זוהי המשמעות של קורבן הפסח שנעשה' דרך דילוג וקפיצה'.
כשאנו רואים אדם שמדלג כמה מדרגות יחד אנו מבינים שהוא ממהר למקום מסוים כדי להשיג את מבוקשו, זה דחוף לו והוא חייב להשיג את זה במהירות האפשרית. הדילוג שדילג הקב"ה על בתי מצריים לימד על יסוד הזריזות הנדרשת וניצול הזמן הנדרש. הדילוג של ה' מבטא את זה ולכן "אתם עשו כל עבודתכם לשם שמיים דרך דילוג וקפיצה", כלומר בזריזות ובמהירות , בכך תראו שאתם מבינים לגמרי שאי אפשר להישאר על אותו מקום וחייבים לנצל את הזמן, ולזוז כל הזמן קדימה במהירות כי לכל רגע יש תפקיד משלו ובכל רגע שעובר שמילאנו בו את התפקיד יצאנו ממצרים.....



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה