יום חמישי, 1 בינואר 2015

ברכת הקץ

מורנו ראש הישיבה


ברכת הקץ
"ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים. הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם"...(מט-א,ב)
"ביקש יעקב לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה והתחיל אומר דברים אחרים".(רש"י על פי המדרש)
בפרשה זו יש להאיר כמה עניינים ולשאול : מהו עניין הקץ שביקש יעקב לגלות ולשם מה היה נחוץ לגלות אותו?
עוד עלינו להבין מדוע באמת לא הורשה יעקב לגלות את הקץ והאם ה"דברים אחרים" שאמר יעקב לבניו הם באים במקום הקץ שביקש לגלות ולא היה יכול, או שעניינים אלו של הדברים שאמר, אין להם קשר לעניין הקץ שביקש לגלות?.
בסוף דברי יעקב לבניו אנו מוצאים שהתורה מסכמת: "כל אלה שבטי יעקב שנים עשר וזאת אשר דיבר אליהם אביהם ויברך אותם איש אשר כברכתו בירך אותם"...(נ-כח)
 בפשוטו של מקרא אנו שומעים שדיבוריו של יעקב עם בניו היו ברכה, וכל אחד מהשבטים קיבל "איש כברכתו" המיוחדת בשבילו. הבה נבין,האומנם יש בדיבורים אלו ברכה והרי אצל ראובן שמעון ולוי אנו מוצאים דברי תוכחה ולא דברי ברכה. גם אצל שאר האחים איננו מוצאים ברכות מפורשות, אלא תיאור על ייחודיותו של כל שבט והדברים המאפיינים את כל אחד מהשבטים?
ברכת הצדיק
כדי להבין זאת, עלינו לתת את הדעת על נושא ברכת הצדיקים מהו עניינה ומהו כוחה?
 ביסוד הדברים פועלת הברכה מכוח תפילת הצדיק על מבקשי ברכתו, תפילה הנשמעת יותר ומתקבלת עקב קדושתו של המבקש וקרבתו לאלוקים בבחינת "צדיק גוזר וה' מקיים". אך ביאור זה אינו מדויק ופעמים רבות אנו רואים שהצדיקים מברכים וברכתם לכאורה לא התקיימה. האם העובדה שהברכה לא התקיימה אומרת שהמברך לא היה צדיק? ודאי שלא! הצדיק בברכתו בדרך כלל אינו גוזר גזירות על הקב"ה, אלא הוא נושא תפילה שנוסכת תקווה ואמונה בליבו של המתברך.
אך בעומק ברכת הצדיק ישנו רובד נוסף. צדיק אמיתי רואה את העומד לפניו לא רק בעיני בשר ודם אלא בעיקר בעיני הרוח הצופיות למרחוק ומבינות היטב לנפש המתברך. הצדיק אשר האדם מבקש את ברכתו אינו רק מברך את האדם ומתפל להצלחתו, אלא מסתכל בעומק אישיותו של האדם ובעיני הקודש שלו הוא מעמיק לברר את שורש נפשו ונשמתו של מבקש הברכה. רק בהתאם להבנתו בתפקידו המיוחד של האדם הוא מברך ומתפלל להצלחתו.
אדם גדול אשר מכיר את שורשי נפשו של מבקש ברכתו יגלה לעומד לפניו את מה שמוטל עליו לעשות לפי כחות נפשו המיוחדים שאותם העניק לו הבורא לשם מימוש הכוח. אם מבקש הברכה יבקש דבר שאינו מתאים לו לפי כוחותיו הוא לא יקבל את ברכת הצדיק. אשרי האיש שזוכה להתקרב אל רב מובהק וצדיק המכיר את עולמו שמנחה לו את דרכיו בהתאם לכוחות נפשו.
כמה אושר מרגיש אדם שיודע באופן ברור ומוחלט מה תפקידו בעולם ומה עליו לעשות כדי לממש את חייו באופן הכי אמתי ומושלם. חייו של אדם שכזה הם חיים של  ברכה.
זוהי גם הברכה המושלמת שזוכה אדם לקבל מאדם גדול המגלה לו את כוחותיו ומעצים אותם על ידי תפילה להצלחתו ואשריו של היהודי הזוכה לברכה שכזו. אכן, יש ברכות מצדיקים שלכאורה אינם מתקיימות, אך עיקר תפקידם של ברכות הצדיקים להעצים את כוח מקבל הברכה ולתת לו כוח ודברי הדרכה וחיזוק להמשיך לקוות ולהתפלל ולעמוד בתפקידים שהועידו לו משמיים. במובן זה אכן כל ברכות הצדיקים מתקיימות וצא וראה כמה עוצמה ואמונה מקבל כל מקבל ברכה מהצדיק המברכו.
גילוי הכוחות ומימושם
לאור זאת, אם נתבונן בדברי יעקב לבניו, אנו מוצאים שאכן יעקב נתן לכל אחד מן השבטים ברכה. בברכה זו גילה יעקב לכל אחד מהבנים את שורש נפשו המיוחדים ואת התפקיד הייחודי שלו לאור כוחותיו הייחודיים, אם רק ידע לנצל אותם ולהשתמש בהם כראוי, הוא יזכה להצלחה גדולה. גם אם כלפי חוץ נראים דברי יעקב לחלק מבניו כתוכחה, יש בהם ברכה גדולה של גילוי הכוחות ובירור התפקיד הייחודי שהועיד הקב"ה לכל אחד מהשבטים.
***
משמעות הקץ שמבקש יעקב לגלות לבניו אינו סתם גילוי מתי תהיה הגאולה ומתי תגיע אחרית הימים. לגילוי זה אין משמעות מיוחדת!. בגילוי הקץ מבקש יעקב לגלות לבניו במפורש את תפקידם בעולם ומתי תפקיד זה יגיע לסיומו. כך מפרש התרגום יונתן את ענין גילוי הקץ ובתרגום ללשה"ק:"ביקש לגלות את הקץ הגנוז ומתן שכר הצדיקים ופורענות הרשעים ואיך צדיקים מטיילים בגן עדן".
בכך חשב יעקב לסייע לבניו בעולם בתפקידם אם יראו בבהירות את השכר ואת גן העדן הצפוי להם. אבל הקב"ה אינו מסכים לגילוי הקץ באופן שכזה, מפני שבגילוי מפורש שכזה, תהיה עבודת השבטים בעולם כמעט ונטולת בחירה שהרי הם ידעו הכול בבהירות מוחלטת ולא יצטרכו לעבוד קשה כדי לזכות לחיי עולם והרי עולמינו הוא עולם של בחירה בו הטוב והאמת אינם ברורים לגמרי ויש לעמול כדי לברר ולהשיג אותם.
במקום זאת, במקום הקץ המפורש הודיע להם יעקב את הקץ בצורה נסתרת וזאת ע"י גילוי הכוחות המיוחדים לכל אחד מהם שאם רק ידע לנצל אותם כראוי הוא יהיה מברך ויזכה לקץ הגנוז לצדיקים בגן העדן.
הלוואי וגם אנו נזכה לברכה בחיינו ולמצוא לנו רב מובהק ומבין שיסייע לנו לברר את הכוחות המיוחדים שלנו שרק על ידם נזכה לכל הברכות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה