יום שישי, 8 ביולי 2016

שו"ת מייל -הרב זאבי קצנלבוגן שליט"א

שבת- מתנה או כלא?

שאלה:
שלום הרב,
לאחרונה למדו בישיבה הלכות שבת, אבי נוהג לצטט את סבא שלי "מי שלא למד הלכות שבת צריך לצאת מנקודת הנחה שהכל אסור בשבת אלא אם כן הוא למד אחרת" הקביעה הזו מאד מציקה לי. האם היא נכונה?

תשובה:
שלום לך בחור יקר
אין ספק שסבא שלך היה אדם חכם וירא חטא. אבל אני לגמרי מזדהה עם ההרגשה הלא נעימה שהמשפט הזה יוצר לך. משפטים מעין אלו מייצרים לעיתים את התחושה שמה שלא נעשה אנחנו אבודים. וזו בהחלט תחושה נוראית.
מכיוון שבכל זאת סבא שלך היה אדם חכם וירא חטא, בכל זאת הייתי רוצה להתבונן במשפט שלו שוב. אך על מנת להתבונן נכון, אני צריך לשים את המשפט הזה בתוך המסגרת המלאה שלו.
לא צריך להיות חכם גדול על מנת להבין שהשבת היא אכן מתנה מדהימה. באיזו רמה שאתה עושה את השבת היא פשוט מתנה. אבל בשביל מתנות צריך לפעמים להשקיע. כי על מנת לקבל את השלווה הפנימית ואת הערך המוסף שיש לשבת לתת לנו, אנו צריכים להכין תנאים סביבתיים. התנאים הללו הם שמירת השבת. כלומר להימנע ממעשים כאלה ואחרים. כשאני שומע את המשפט של סבא שלך, אני שומע אותו אומר, אל תפספס את התבשיל המדהים הזה, הוא פשוט טעים. אז נכון שאין לך כל כך סבלנות, אבל בשביל זה תבשל אותו על אש גדולה ותשרוף אותו? לא חבל?
נכון שכעת המשפט של סבא הרבה יותר ידידותי למשתמש?

בברכה

זאבי קצנלבוגן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה