יום שישי, 29 ביולי 2016

מורינו ראש הישיבה שליט"א



שש מצוות היסוד
מאמר ראשון

במאמר זה נבהיר בע"ה  נושא יסודי ביותר.

כתבו קדמוננו ע"ה  (הובאו דבריהם בביאור הלכה סימן א') :

" שש מצות חיובן תמידי לא יפסקו מעל האדם אפילו רגע אחד כל ימיו וכל זמן וכל רגע שיחשוב
בהן קיים מצוות עשה  ואין קץ למתן שכר המצוות ואלו הם-בתמצית-:

 א. להאמין שיש אלוה אחד בעולם ... שהמציא כל הנמצאות.. ושהוא הוציאנו ממצרים ונתן לנו התורה וזהו מצוות עשה דכתיב :"אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"...
ב. שלא להאמין בשום אלו-הים זולתו , שנאמר :"לא יהיה לך אחרים על פני".. אלא יאמין שהקב'ה בעצמו ובכבודו משגיח בכל העולמות...
ג) לייחדו  , שנאמר:" שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"  ופירושו   שמע ישראל ודע כי ה' שהווה את הכל ברצונו והוא אלוקינו המשגיח בכל העולמות ,ה' אחד בלי שום שיתוף.
ד). לאהוב את המקום ברוך הוא ,שנאמר: ואהבת את ה' אלוקיך" ...
ה). להיות יראת ה' על פניו תמיד לבלתי יחטא ... ועל זה נאמר :"את ה' אלוקיך תירא" ...
ו). שלא לתור אחר מחשבת הלב וראיית העיניים, שנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם ואמרו חכמים "אחרי לבבכם" זו אפיקורסות ,ו"אחרי עינכם" זו זנות...

לפני שנבאר את כל אחת מהמצוות הללו עלינו להניח כמה הנחות יסודיות ביותר.
 הנחות אלו הן קריטיות להבנת גודל חשיבותן ומרכזיותן של מצוות אלו בחייו של כל יהודי.

א.
 שש  מצוות אלו אינן רק שש מצוות שבאופן אקראי נמצאו כמצוות שאפשר לקיים אותן  תמיד ,והן 'הזדמנות' לנצל את הזמן הפנוי אלא הן שש 'מצוות היסוד' שהיהדות כולה מבוססת עליהן. כל אחת מהן חשובה ביותר לקיום כל התורה.
לכן, אי בהירות  באחת המצוות הללו או קיום חסר של אחת ממצוות אלו, תיפגע בקיומן הנכון של שאר 'מצוות היסוד' וממילא בקיום הנכון של כל התורה.
לדוגמא:  אם מצוות האמונה במציאות ה' בצורתה הנכונה לא תהיה מדויקת, זה ישליך באופן ישיר על כל עבודת ה' של היהודי, שהרי הימצאותו של ה' אינה ברורה לו מספיק.

ב.
 שש 'מצוות היסוד' אינן רק ידיעות בסיסיות ופשוטות שאם נחזור עליהן במחשבה שוב ושוב בצורה פשוטה, אזי נקיים עוד ועוד מצוות.  אלא שש המצוות הן חובות תמידיות המוטלות על כל אחד, להעמיק בהן מחדש שוב ושוב , ולהעמיד אותן  בתודעה בבהירות תמידית,  בתוך כל מאורעות החיים של כל אחד - אירועים המשתנים ללא הרף.
לדוגמא: מצוות אהבת ה' היא קובעת את היחס הרגשי החיובי מול הקב"ה, שצריך לעטוף את האדם בכל מאורע של חייו – שמח או עצוב. אהבת ה' שעיקרה ברגש, מחייבת התאמה רגשית מתחדשת של האהבה הרצויה בכל מצב בחיים.

ג.
 עיקרן של שש 'מצוות היסוד' הן החיוב להעמיד נכון את התודעה היהודית בשכל וברגש, במוח ובלב.  תודעה בסיסית זו - הבנויה מארבע מצוות עשה המעמידות את אמונת היהדות נכון ושתי מצוות לא תעשה המחנכות לזהירות מתודעה ומחשבות פסולות,- היא צורת היחס הראוי שצריך להיות לכל יהודי כלפי בורא עולם. רק תודעת אמונה שכזו היא זו המאפשרת את הקשר הנכון והמדויק עם ה'.

ד.
שש 'מצוות היסוד' נקראות 'מצוות תמידיות' לא רק בגלל קיומן האפשרי במחשבה בכל רגע פנוי, אלא בעיקר בגלל השפעתן העמוקה והתמידית של הנחות יסוד אלו על כל קומות הבניין של יהדותנו. מצוות אלו משפיעות תמיד ומשליכות על צורת הקיום המעשי הנכון של כל התורה והמצוות .כל מצווה שתקוים בכוונה הנכונה חייבת להיות מושפעת מכח קיומן המושלם של 'מצוות היסוד' העומדות בתודעת היהודי בשעת קיום כל מצווה.
*****

לאחר שעמדנו על חשיבותן הקריטית של מצוות היסוד ועל היחס והמשקל הנכון שיש לייחס למצוות היסוד, עלינו לבחון בזהירות המתבקשת את הבנתנו המלאה בכל אחת משש מצוות אלו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה