יום שישי, 1 ביולי 2016

שו"ת מייל- הרב זאבי קצנלבוגן

שאלה:
שלום הרב,
במשך השנים שמעתי הרבה דעות בציבור החרדי לגבי היחס למדינה, שירות צבאי, תשלום מיסים וכו' השאלה היא האם אין אנו מחויבים למדינה כאזרחים לפחות כמו יהודים חרדים שגרים בחו"ל (ששם ברור לכולם שחובה לשמור על כל החוקים)?

תשובה:
שלום וברכה,

דומני שהיטבת להגדיר את הבעיתיות סביב סוגית המגורים בארץ ישראל כפי שהיא מתבטאת בציבור החרדים לדבר ה׳.
מבחינה פרקטית, אין ספק שהאדם הוא יצור מדיני כלשונו של הרמב"ם, כלומר יצור חברתי. האדם חייב את עזרת החברה ובאותו אופן הוא מחויב לעזור לה. אין זה משנה כלל, מי הם האנשים סביבו, המציאות מחייבת לחיות בצורה נכונה עם הסביבה. זו הסיבה הבסיסית שבכל מקום בו גרים יהודים הם צריכים להתנהל בצורה מתוקנת על פי הכללים החברתיים המקומיים. בנושא זה כמובן שעובדת מגורנו בארץ ישראל יחד עם כל אחינו היהודים על כל שכבותיהם, אינם שונה.
אך בכל זאת המציאות הנוכחית מציפה כמה וכמה נקודות חיכוך. האם נכון היה מבחינה דתית לפעול להקמת מדינה יהודית אולי במחיר של חיכוך עם עמים אחרים? במידה וכן, עד איפה אנחנו הולכים בדבר הזה? כיצד עלינו לפעול במידה ונזהה שאחינו עצמנו ובשרנו מנסים לשנות לנו את המסורת האותנטית שלנו, האם עלינו להתקפל משום שהם הרוב, או שעלינו להילחם בכל מחיר משום שצורת החיים בארץ זו צריכה להיות דתית? האם יש לנו כאן אחריות על צורת החיים הדתית של אחינו, או שברמה הדתית אנו צריכים לדאוג לעצמנו בלבד ומי שרוצה יצטרף? שאלות אלו ועוד, יוצרות מתח בין המגזרים. זהו מתח שלא ניתן לזלזל בו משום שהוא יושב על דברים אמיתיים, אך אסור לנו לתת לו לחדור למקומות הברורים והמוחלטים שעליהם כולנו מסכימים.
מה הם המקומות הברורים והמוחלטים?
אתן כמה דוגמאות.
א. קדושתה של ארץ ישראל
ב. מעלת המגורים בארץ ישראל
ג. העובדה שהתורה מדברת על נושא ארץ ישראל כנושא מהותי וקיומי בחיי העם שלנו
ד. חובת הערבות ההדדית שלנו לעם ישראל
ועוד...
מה שנותר לי לקוות הוא שכאשר הדברים הללו יהיו אכן ברורים ומוחלטים, הנקודות שאינן ברורות יתלבנו בצורה עניינית, הגונה ומועילה יותר.

בברכה

זאבי קצנלבוגן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה