יום שישי, 22 ביולי 2016

שו"ת מייל -הרב זאבי קצנלבוגן


הצורך בהתחדשות

שאלה:

שלום הרב,
הגעתי לישיבה אחרי כמה "גלגולים" כשאחד הגורמים המרכזיים לכך שלא הסתדרתי במסגרות היה חוסר הרצון שלי ללמוד גמרא, כאן בישיבה ברוך ה' הצלחתי "להתחבר" ללימוד גמרא. הקושי הגדול שלי הוא בלחזור על החומר, אני מגלה עניין בסוגיה חדשה שאני לא מכיר, אבל כשאני מנסה לחזור על החומר אני מרגיש קצת שיעמום. האם יש לרב טיפ איך להנות מחזרה על חומר שנלמד כבר?

תשובה:

שלום וברכה

איזה כיף לך שאתה מצליח ללמוד גמרא. ניתן לקיים מלא מצוות אבל לימוד תורה הוא קיום הכל. ולימוד הגמרא הוא אחד מן החלקים המרכזיים בלימוד התורה.
יתכן והקושי שאתה מספר עליו יושב על הצורך האנושי המקסים בהתחדשות. כאשר אנחנו פוגשים סוגיא בפעם הראשונה, היא חדשה לנו ומאתגרת. אבל החזרות נראות לנו כמשא שאנחנו לא מרגישים את העונג שלהן כרגע, למרות שאנחנו מאמינים בתועלת שהן מביאות לעתיד.
אם אכן זהו הקושי, הייתי מגיע אליו מזוויות שונות.
זוית אחת - התבוננות א׳
שני כוחות בנפש שלנו גורמים לנו לפעול. האחד, תשוקה ליותר. והשני הפחד להפסיד את הקיים. דמיין לעצמך שאתה משקיע בלימודי רפואה ולאחר שבע שנות לימוד אתה לא יודע כלום. אמנם חווית הלימוד היתה נעימה לך, אבל לא צברת שום ידע ביד. נכון שזה מתסכל? אחד מן הערכים של לימוד התורה זה הקנינים. לימוד שאינו נרכש באמת, משאיר רושם מאד קטן בנפש. אתה משקיע זמן רב, לא חבל שילך לאיבוד?
זוית שניה - התבוננות ב׳
יש לי תחושה שהצורך בהתחדשות יושב בקומות שונות. ידע חדש זו התחדשות. אבל הפנמה של ידע והפיכתו למהלך חיים זו התחדשות משמעותית לא פחות. אמנם התחדשות זו לוקחת יותר זמן אבל מענגת שבעתיים.
זוית שלישית – התחדשות
למרות האמור למעלה עדיין צרכני התחדשות וריגושים אנחנו. לכן אולי כדאי לך בכל חזרה להוסיף התחדשות מסוימת. אני מתכוון לחפש תוספת חדשה לסוגיא שלא היתה בפעם הקודמת, אבל אל תתבייש להוסיף גם התחדשות חיצונית כמו מגנום טוב... זה בהחלט מרענן.

מלא הצלחה

זאבי קצנלבוגן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה