יום חמישי, 11 בדצמבר 2014

כן. לא. שחור. לבן.

עישון סיגריות בבית מדרש, לגיטימי?

אלחנן קנוף: 


נפתח בזה שאני לא מ"אויר נקי-העמותה נגד עישון", גם אם אשב בזולה והיא תהיה אפופת עשן סמיך, לא אקום ואדרוש מהמעשנים  לכבות את הסיגריה כיון שזה מקום שמיועד לבחורים לגלגל שיחה על הבחירות שהולכות וקרבות, על טורקי קטן ומלברו ארוך ולגיטימי שיעשנו שם, במיוחד לאור זה שאפילו הישיבה הציבה שם מאפרות .
יש סטיקר שמראה בית קברות עם שלוש מצבות, על המצבה ימנית כתוב "מעשן", על המצבה השמאלית כתוב "מעשן", ועל המצבה האמצעית רשום "ביישן". כשאנחנו יושבים יחד בבית המדרש (ולא משנה אם זה סדר א' או סדר ג' ) ובחור פותח סיגריה, אמנם בשבילו  זה "גן עדן" אבל הוא צריך לקחת בחשבון שבכך הוא מקרב את חברו לגן עדן. אתה צריך להבין שהחוק הקיים "חוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון", לא נעשה כי היה איזה פקיד זוטר במשרד הבריאות שהיה משועמם במהלך הפסקת הצהריים (הם משועממים כל היום, לא רק בהפסקת הצהריים), אלא לאחר מחשבה רבה בנושא, מחקרים ובדיקות לעוצמת הנזק של העישון הפסיבי ועל השלכותיו.
וכל זה, לא נעשה באופן שרירותי של אדם שלא מעשן אלא תוך כדי התחשבות בקהל הישראלי שכן מעשן .
תארו לכם אילו הייתם יושבים בבית קפה על אספרסו ועוגה, ולפתע תראו את המלצר לוקח אקונומיקה ומטפטף לתוך הכוס קפה של הבחור לצידכם, אני חושב שלא תשקטו ולא תנוחו עד שאותו מלצר יפוטר לאלתר (במקרה הטוב). אז למה בבית מדרש שהוא מקום המיועד לכולנו ללמוד ולהחכים, זה לגיטימי לקחת סיגריה ולדחוף לשני בפה ובאף?!
אתה לא יכול להכריח את השני לעשן!!! זה פשוט לא פייר! קל וחומר אם זה מפריע לאותו שכן שלך לבית המדרש. ויש הרבה אנשים שסובלים מכך, כולל ראש הישיבה שלך!
במקרה ובא לך סיגריה תקום ותזיז את עצמך לזולה, אל תהיה אגואיסט, בלתי מתחשב ופורע חוק.
למרות שאני נגד עישון, הנה משהו שיעביר לכם את הנקיפות מצפון (במידה ויש) בכל שאכטה :
אני: אתה מעשן?
חבר: כן
אני: כמה קופסאות ביום?
חבר: 2
אני: כמה זמן אתה מעשן?
חבר: 15 שנה
אני: וכמה עולה קופסא?
חבר: 30
אני: אתה מבזבז ביום 60 שקל על סיגריות, בשנה זה 21,900 בחמש עשרה שנה בזבזת 328,500 שקל, יכולת לקנות בזה מרצדס!
חבר: ואתה מעשן?
אני: לא.
חבר: אז איפה המרצדס שלך ???
שיהיה לכולנו בריאות, שמחה, ואורך ימים

מוטי קרליץ:


נכון שסיגריה זה דבר לא בריא, כל אחד שמעשן ובטח מי שלא מעשן יודע את זה. בישראל, כיום, פחות מרבע מהאוכלוסייה מעשנת. יחד עם זאת, הרוב המוחלט של האזרחים, שאינם מעשנים, חשוף לעישון כפוי.
רוב העישון מתבצע באזורים מאוכלסים ולרוב במקומות סגורים (מסעדות, בתי קפה, קניונים, מקומות עבודה וכדו'). אז למה בכל זאת אנשים ממשיכים לעשן במקומות סגורים?
תשאלו כל אחד שמעשן מתי הוא מרגיש שהוא חייב סיגריה התשובה תהיה בסביבת אנשים לרוב זה יהיה אחרי האוכל, בדרך כלל זה יבוא עם משהו מתוק, אבל בזמן שיחה שאתה יושב עם אנשים, מתישהו יבוא הרגע שאתה חייב סיגריה ואפילו לקטר יותר מסיגריה אחת (סוג של אשליה שזה עוזר לחשיבה).
כדי שהקוראים שלא מעשנים יבינו, אני ישתף אתכם בסיפור שקרה לי אתמול, הייתי אתמול בבית קפה וישבתי בחוץ. במקום לא היו עוד אנשים חוץ ממני, לאחר כמה דקות, שעמם לי באצבעות, החלטתי להדליק סיגריה, בתזמון די גרוע הגיע לשם אדם אחר, כשהוא ראה שאני מתכוון להדליק את הסיגריה, הוא ביקש ממני שלא לעשן במקום, אמרתי לו שאין בעיה לעשן בשטח פתוח, התווכחנו על זה, הוא טען שזה מקום ציבורי ולכן זה לא משנה שזה בשטח פתוח. לבסוף, לא הגענו להסכמה, ויצאתי משם לאחר מכן מלא בהרהורים אפופי עשן.
הצצתי בחוק כדי לדעת מה נכון. "מזנון, בית קפה או מסעדה, לרבות כל בית אוכל אחר, שיש בהם עשרים מקומות ישיבה לפחות, למעט השטח שהוקצה לכך בחלק הפתוח לציבור שבו יהיה העישון מותר". (חוק הגבלת עישון במקומות ציבוריים התשמ"ג)
מה שרואים בחוק, שמותר לי לעשן בחוץ למרות שיש שם כאלה שזה מפריע להם.
לצורך העניין ניקח את הבית מדרש כדוגמא, קבוצת בחורים מעשנים בבית מדרש, נכנס בחור אחר שלא מעשן ומפריע לו מאד העישון, הדבר הראשון שהוא יבקש זה לכבות את הסיגריה, או שהמעשנים יצאו החוצה, אבל אם הוא יהיה מעוניין להצטרף לשיחה פתאום כבר אין לו בעיה שמעשנים לידו.
וכמו שאני לא מבקש ממך שלא להטעין את הפלאפון לידי, אפילו שזה מכפיל את הקרינה פי תשע, וכמו שאני לא מבקש ממך שלא לקלף קלמנטינה לידי אפילו שזה מסריח נורא וכו'. כך גם אתה צריך להבין, שמי שמעשן לידך זה דבר שהוא צריך וזה לא לעניין להגיד לו אל תעשן פה! מה גם שלהרבה אנשים שלא מעשנים זה בכלל לא מפריע מה שהופך את עישון בסביבת אנשים לדבר נורמטיבי.
מי שלא מעשן וזה מפריע לו טוען, למה אתה מעשן לידי? יש לך מלא מקומות לעשן. אני אומר לו, תבין שעכשיו אני פה!  ושאני באמצע ללמוד או באמצע שיחה, ואני חייב את הסיגריה עכשיו, זה לא שאני בכוונה מעשן פה כדי להציק, אתה צודק שאני יכול לעשן במקום אחר, אבל מה לעשות שאני תקוע פה עכשיו.
מה יוצא לנו, לא יעזרו טענות של אף אחד כמה שזה מזיק ומסריח, מי שמעשן ימשיך לעשן גם במקומות סגורים בטענה שאתה יכול ללכת, אף אחד לא מכריח אותך לעמוד לידי
ומי שלא מעשן ימשיך לעמוד ליד מעשנים ויבקש מהם לכבות את הסיגריה בטענה שזה מפריע לו, אבל חשוב שיזכור, שהמעשן יודע שזה מזיק ואע"פ כן מעשן אז למה שיהיה אכפת לו שזה מפריע לך.
הפתרון לדעתי, לשים שילוט פה אסור לעשן! בדרך כלל מעשנים מתחשבים במקום כזה
איפה שלא תמצא שלט כזה תדע שפה מותר לעשן.



.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה