יום חמישי, 18 בדצמבר 2014

פינת ההלכה

הרב ארי מור

נר בביתו
  • נאמר בגמ' שבת כא: "תנו רבנן נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ. אם היה דר בעלייה מניחה בחלון הסמוכה לרשות הרבים. ובשעת הסכנה מניחה על שלחנו ודיו" וכך נפסק להלכה בשו"ע סי' תרעא סעי' ה 
  • ונחלקו בפוסקים האם בזמן הזה ישנו חיוב להדליק על פתח ביתו מבחוץ או מכיון שמשעת הסכנה בטל דין זה גם בימינו מדליק מבחוץ כיון שאין בכך סכנה
  • ולמעשה כתבו רוב הפוסקים לנהוג כמנהג ירושלים שהיכן שניתן מדליק מבחוץ 
  • ולפיכך בישיבתינו הקדושה צריך להדליק בפתח חצר הישיבה דהיינו בפתח הסמוך לרחוב בטפח הסמוך לפתח מכיון שזהו גם הפתח למקום שבו ישנים דהיינו הפתח לפנימיה ומכיון שהמקום לחוץ ניתן להדליק משני צידי הפתח גם מימין וגם משמאל
  • הרוצה להדליק בפתח בית המדרש לדעת הרבה פוסקים יכול להדליק שם מכיון שבית המדרש נקרא "בי רבנן" והוא עיקר מקום מגוריו של בחור ישיבה ונחשב ג"כ כפתח הבית ומ"מ עדיף להדליק בפתח החצר
  • עוד נאמר בגמ' שם "מצותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק. וכו' אי נמי לשיעורה. עד שתכלה רגל מן השוק, ועד כמה אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן עד דכליא ריגלא דתרמודאי".
  • ונחלקו בפוסקים מתי הוא זמן משתשקע החמה י"א שהוא בשקיעה ממש וי"א שהיינו בסוף השקיעה דהיינו בצאת הכוכבים
  • ולפיכך מי שאין לו מנהג ברור מבית אביו מן הראוי שידליק מיד בשקיעת החמה ועכ"פ לא יאחר יותר מחמש דקות מהשקיעה והנוהגים להדליק בצה"כ ישתדלו להדליק עכ"פ בתוך עשרים וחמש דקות מהשקיעה ולא יאחרו מחמישים דקות אחר השקיעה
  • ואעתיק כאן מש"כ הגר"ב זילבר ז"ל בשו"ת אז נדברו ח"ז סי' ע, "חביב עלי תמיד מנהג ירושלם עהקת"ו דהם קיימו בעצמם מה שכתב הח"א בספרו שערי צדק דהמסתכנים לנסוע לאה"ק הם צריכים לחוש לכל, והם קיימו דברי הח"א בכל התורה שהחמירו על עצמם בכל הדברים, וידוע שמנהגם היה להדליק תיכף בהתחלת השקיעה רהיינו משעה שהשמש מתכסה מעינינו והיינו כשיטת הגר"א דפוסק כהראשונים רס"ל דמה שגאמר בגמרא משתשקע החמה היינו מתחילת השקיעה וכן נוהגין גם כהיום ותיקי ירושלם ביחוד אלו שנקראו פרושים ואף אלו שאין נוהגין בכל הרברים כהגר"א. לכן חרה לי מאד כאשר שמעתי שרב אחד מתל אביב פירסם בספר שלו שהמדליקין בחוץ ממש מברכין לבטלה".
  • בחורים העובדים עד שעה מאוחרת לכתחילה מן הראוי שיקחו הפסקה מעבודתם ויבואו לישיבה להדליק בזמן ומ"מ מי שאינו יכול ידליק כשחוזר בעצמו ועדיף כך ממה שישתתף עם מישהו אחר
  • בחורים הלנים מחוץ לישיבה הדלקתם במקום לינתם ומן הראוי שיאכלו שם אמנם יש להם על מי לסמוך אם ידליקו בישיבה ויעשו שאלת חכם




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה