יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

הלכות לחנוכה (הרב ארי מור) - חנוכה תשע"ג


הלכות חנוכה


נאמר בגמרא: "תנו רבנן, נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ. אם היה דר בעלייה מניחה בחלון הסמוכה לרשות הרבים. ובשעת הסכנה מניחה על שולחנו ודיו", וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך.

נחלקו הפוסקים האם בזמן הזה שאין חשש סכנה ישנו חיוב להדליק על פתח ביתו מבחוץ, או שמכיון שמשעת הסכנה בטל דין, זה גם בימינו יכול להדליק בתוך הבית אף על פי שאין חשש סכנה.

למעשה כתבו רוב הפוסקים לנהוג כמנהג ירושלים, שהיכן שניתן יש להדליק בחוץ. 

לפיכך בישיבתינו הקדושה, המקום המובחר ביותר להדלקת נר חנוכה הוא מחוץ לפתח הכניסה הראשי למתחם הישיבה הפונה לחניה, בצד שמאלו של הפתח, ומי שאינו יכול להדליק שם יכול להדליק מחוץ לפתח חדרו בפנימיה, אמנם יש להיזהר שהנרות יהיו מונחים בצורה בטיחותית.

עוד נאמר בגמרא: "מצותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק... אי נמי לשיעורה, עד שתכלה רגל מן השוק. ועד כמה? אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן, עד דכליא ריגלא דתרמודאי".

נחלקו הפוסקים מתי הוא זמן "משתשקע החמה", יש אומרים שהוא בשקיעה ממש, ויש אומרים שהוא בסוף השקיעה דהיינו בצאת הכוכבים.

ולפיכך מי שאין לו מנהג ברור מבית אביו, מן הראוי שידליק מיד בשקיעת החמה, ועכ"פ לא יאחר יותר מחמש דקות מהשקיעה. והנוהגים להדליק בצה"כ ישתדלו להדליק עכ"פ בתוך עשרים וחמש דקות מהשקיעה, ולא יאחרו מחמישים דקות אחר השקיעה.

בחורים העובדים עד שעה מאוחרת, לכתחילה מן הראוי שיקחו הפסקה מעבודתם ויבואו לישיבה להדליק בזמן, ומ"מ מי שאינו יכול, ידליק בעצמו בשעה שחוזר לישיבה, ועדיף כך מאשר שישתתף עם מישהו אחר שידליק עבורו.
בחורים הלנים מחוץ לישיבה הדלקתם במקום לינתם, ומן הראוי שגם יאכלו שם, אמנם יש להם על מי לסמוך אם ידליקו בישיבה, ויעשו שאלת חכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה