יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

התורה מגיעה למייל ולסלולרי (כתבה) - חנוכה תשע"ג

התורה מגיעה למייל ולסלולרי


לא חסרים אנשים שרוצים להפיץ תורה, אבל מעטים מצליחים לפרוץ את המסגרות המוכרות ולכבוש דרך חדשה של הפצת תורה & הרב ארי מור מחשובי הרמי"ם בישיבתנו, ומשה צ'יפרוט בוגר הישיבה, הסכימו להציג בפני קוראי 'זו דרכנו' את הדרכים המפתיעות בהם הם מפיצים בשורה תורנית & כתבה מיוחדת לכבוד ימי החנוכה


חנוך רוזנברג


זה קרה לפני כחצי שנה. השעון מתקרב ל-2:00 בלילה, ואני עומד לסיים כתיבה של מאמר נוסף עבור זו דרכנו. אני מתלבט לגבי מילה מסוימת, האם כדאי לכתוב אותה או שעדיף לחפש מילה אחרת שתבהיר טוב יותר את המסר שאני מעוניין להעביר לקוראים. העייפות כבר שולטת וגלגלי המוח מתחילים לעבוד באיטיות, ואני מחליט לדחות את ההחלטה למחר בבוקר. האצבע כבר מושטת לעבר כפתור הכיבוי של המחשב, ואז קופץ לי הריבוע הקטן שמודיע על הודעת דוא"ל חדשה. מתוך הרגל אני עובר לדפדפן (פיירפוקס, אם רציתם לשאול) ומגלה הודעה מוזרה שכותרתה: "רצ"ב סדר לימוד יומי למי שליבו חפץ - יום א' פרשת קורח".

בטח עוד איזה ספאמר שהמייל שלי התגלגל לידיו בדרכים הידועות, אני חושב לעצמי וכבר מחליט לסמן את ההודעה כדואר זבל. אבל אז אני מבחין בשם השולח "ארי מור – מכון מצות ה' ". הרב מור? אני רגיל לקבל ממנו אסמסים בשעות-לא-שעות של שאלות ותשובות עבור זו דרכנו, אבל מה זה? הסקרנות מנצחת את העייפות ואני פותח את ההודעה ומגלה בה את השורות הבאות: "אני רוצה לשתף אותך בדבר שיכול לשנות את עתידך ועתיד משפחתך ויש לו הכרעה על כל כלל ישראל."

"כידוע חייב אדם לקבוע עתים לתורה ללמוד ביום ובלילה, ואת זמן לימודו חייב הוא לחלק לשלושה חלקים - חלק אחד מקרא, חלק אחד הלכה וחלק אחד גמרא. יכול להיות שעד היום ניסית ולא הלך לך מאלף ואחת סיבות. (שכולן אגב אני בטוח מוצדקות), אבל החל מהיום אין תירוצים!"

"בעז"ה כל יום יישלח אליך דוא"ל של החומר התורני שאותו חייב כל יהודי ללמוד בכל יום. חלק ראשון: מקרא. בין 15 ל - 20 פסוקים מפרשת השבוע, ו15 פסוקים נביא עם פירוש משולב. 15 פסוקים כתובים. חלק שני: הלכה. הלכות מעשיות החל מקימת האדם בבוקר, ועבור בהלכות תפילה והנהגה יום יומית, וכלה בהלכות שבת ומועד, דיני ממונות וכיו"ב. חלק שלישי: גמרא. באם יהיה ביקוש אשלח בעז"ה קטעי גמרא עם פירוש משולב."

קטע מחומר הלימוד היומי
אני מסיים לקרוא את ההודעה המפתה הזו, ומגלה שלהודעה מצורף קובץ. אני פותח את הקובץ, ומגלה רמה חדשה של הרבצת תורה: בצורה ערוכה ומעוצבת היטב, הקובץ מכיל קטע מפרשת השבוע מבואר, קטע נביא מבואר, קטע כתובים מבואר, והלכה פסוקה ברורה ומעשית, לצד קובץ נוסף של עמוד גמרא שבתוכו סימונים על קטע הגמרא אותו רצוי ללמוד באותו יום.

חלק מקוראי זו דרכנו בודאי כבר התוודעו למפעל המעניין הזה. שליחה יומית קבועה של חומר לימוד מסודר ומאורגן היטב, קל להבנה ולקריאה, ברור ומעשי. לכבוד ימי החנוכה, בהם אנו עסוקים ב'פירסומי ניסא', בחרנו לגשת לרב מור ולהבין כיצד עלה רעיון אדיר זה בראשו, מה מניע אותו להשקיע שעות רבות מדי יום במפעל זה ללא כוונת רווח כלשהו, ומהן התוצאות בשטח של המיילים האלו.

את הסכמתו לכתבה זו היה קל להשיג. זה הרי ידוע שהרב מור הוא אחד המשקיעים הקבועים עבור זו דרכנו. כשניסיתי לברר מתי בדיוק אוכל לשבת איתו ולשוחח על זה, קיבלתי תשובה מפתיעה "מתי שאתה רוצה". התשובה הזו העלתה תמיהה על פני, שהרי הרב מור לא מוכר כאדם שעיתותיו בידו, משיעור בישיבה הוא ממשיך ללימוד עם חתנים, משם לשיעור לבוגרים, ואחר כך שיעור נוסף, וכל זה עוד לפני שהוא חוזר לעירו, ביתר עילית, שם הוא עסוק במגוון צורות נוספות של הרבצת תורה והלכה. הרב מור הרגיע אותי מיד "אתה יכול לנסות תמיד", הוא הבהיר, "מתי תצליח לקבל ממני תשובות זה כבר סיפור אחר..."

ניסיתי שוב ושוב, ומצאתי כמה דקות של "רווח בין עדר ובין עדר" בהן השחלתי לרב מור מספר שאלות, ונעניתי במאור פנים.

"כל אחד יכול לדעת את התורה כולה!"

הרב מור, איך הגעת לרעיון הפשוט הזה שאף אחד לא חשב עליו לפניך?

"כתוצאה משיעורים ודיבורים עם אנשים רבים, כשדיברתי על החיוב של כל אדם לשלש את לימודו: שליש במקרא, שליש בתלמוד ושליש בהלכה, התברר לי שאין שום פלטפורמה שמאפשרת לעשות את הדבר הזה בצורה קלילה ונעימה. עובדה זו מנעה מרבים לעסוק בכך. יש כאלו שניסו לעשות זאת, אך כשלמדו מתוך הספרים הם הפסיקו לאחר תקופה מפני שבספרים אין חלוקה ברורה, והם לא האמינו שהם באמת מסוגלים לעשות את זה. 
כשחשבתי על זה, עלה בדעתי שהפיתרון הוא לחלק את הלימוד בצורה שיהיה אפשר לסיים את החומש בשנה, את הנ"ך בשנתיים, ואת לימוד ההלכה שכל יהודי נזקק לדעת לצורך ניהול יומו בשנה וחצי."

"למעשה, ראיתי שהדרך הטובה ביותר היא לכתוב פירוש על התנ"ך בדרך "פשוטו של מקרא". יש אנשים שכאשר הם לומדים חומש בעצמם, מרוב ריבוי פירושים הם לא מצליחים להידבק לשום פירוש. הפירוש שאני כותב צמוד לחלוטין לפשוטו של מקרא. כמו כן, ההלכות כתובות לפי סדר יומו של היהודי, מרגע קימתו ועד שהוא הולך לישון, ספר הדרכה ממש לכל שעה ושעה ביום. חיפשתי כיצד להנגיש את הלימוד הזה ללומדים, ומצאתי שהדרך הטובה ביותר להגיש את זה לאנשים היא דרך המייל. זה זמין בכל שעה, והם גם מקבלים תזכורת יומית שקשה להתעלם ממנה."

ואיך התגובות?

"התגובות מדהימות. אנשים מתחברים כל אחד למה שמעניין אותו. יש כאלו שמתחברים לכל החומר שנשלח, יש כאלו שרק לתנ"ך או רק להלכה. כל אחד מוצא את מה שמעניין אותו. הלומדים אומרים שזה שינה להם את כל ההסתכלות שלהם על לימוד התורה. הם רואים את עצמם כיהודים שמסוגלים לסיים את כל התורה כולה, וזה שינה אצלם את ניהול חיי היומיום בקביעות עיתים לתורה שמשפיעה על היום כולו."

הרב ארי מור
"מלבד זאת, יש כאלו שראו ניסים ממש כתוצאה מההקפדה על קביעות עיתים בדרך זו, אם זה חולים שהבריאו ואם זה הצלחה בפרנסה ועוד."

כמה שעות ביום אתה משקיע בכתיבת חומר הלימוד היומי?

"טכנית, זה דורש ממני השקעה בין שעה לשעתיים מדי יום. ההשקעה היא בעצם של כתיבה טכנית, אבל כדי לכתוב את זה אתה צריך להיות עסוק בנושאים הללו הרבה יותר זמן. אתה צריך לברר בדיוק את ההלכה איך היא צריכה להיכתב, הבחירה בין הפירושים מה לכתוב ומה לא לכתוב, כל זה דורש הרבה יותר זמן."

איך אתה שורד? זה הרי לא קל ואתה לא אדם שמחפש תעסוקה, בלשון המעטה.

"בראש ובראשונה מבחינת הזמן, הכוחות וכל מה שזה דורש ממני, אין לי הסבר חוץ מסייעתא דשמיא עצומה וחסדי שמים מרובים. מה שדוחף אותי היא העובדה שלמעלה מ-250 איש לומדים בזכות זה תורה, ויש סיכוי שבאמת יצליחו לגמור את כל לימוד התנ"ך וידעו את כל ההלכות שהם צריכים, ויעבירו את זה הלאה למשפחתם, לבניהם, לחברים במקום העבודה וכדומה."

"אני חייב לציין שבלי ידידי היקר הרב יעקב שאפנס שעוזר לי בכתיבת פירוש הכתובים, היה לי הרבה יותר קשה להחזיק מעמד בעול הזה. הוא עושה עבודה מדהימה באיכות שמגשימה ממש בדיוק את החזון שאני שואף אליו במפעל הזה. כשאני רואה את איכות העבודה שהוא עושה, אני מרגיש כאילו אני עצמי כתבתי את זה."

מהן התוכניות לעתיד? להיכן אפשר להתפתח?

"קודם כל להוסיף מנויים. יש ציבור ענק שזקוק לכך ועדיין לא מודע שהדבר קיים, ואני יוצא מכאן בקריאה לכל מי שיודע על זה או נהנה מזה שישתדל לצרף חברים וקרובים שזקוקים לצורת הלימוד הזו. מי שמעוניין להצטרף או לצרף אחרים, מוזמן לפנות למייל של מכון מצות ה': mitzvathashem@gmail.com "

"בעזרת ה' אנחנו רוצים להתפתח לנושאי לימוד נוספים, כמו תרי"ג מצוות, נושאי חינוך, שלום בית, מדור של שו"ת וירטואלי וגם כתיבת פירוש על הגמרא שמתאים לסגנון מיוחד זה. בעתיד אנו מתכננים להקים אתר אינטרנט של מכון מצות ה' שירכז בתוכו את כל הנושאים הללו, ויהיה אפשר ללמוד ממנו את הלימוד היומי הקבוע בצורה נוחה וקלילה. באתר של המכון יהיו בעז"ה גם שיעורי וידאו ומאמרים בנושאים נוספים."

"בדיוק מה שצריך לדעת. לא פחות ולא יותר"

פניתי אל אחד הלומדים הקבועים של המייל היומי, מאיר קוצין, בוגר הישיבה, לברר כיצד משפיע עליו הלימוד היומי ומהם היתרונות שהוא רואה בצורה זו של לימוד.

"מתוך החומר שנשלח אלי למייל כל יום", מספר מאיר, "אני לומד בעיקר את ההלכה ואת החומש המבואר. לפני שהתחלתי לקבל את המיילים מהרב מור לא היה לי באמת מאיפה ללמוד הלכה, כי כשלמדתי משנה ברורה תמיד הייתי נתקע בכל מיני הלכות שלא נוהגות היום או שלא ראיתי שנוהגים ככה, וזה היה מבלבל אותי. לא היה לי משהו שאומר לי "בא תקרא את זה וזה מה שאתה צריך לעשות". כשאני לומד את ההלכה מהמייל שהרב מור שולח אלי, אני יודע שאני יכול ליישם את ההלכה בלי לחשוב שאולי אנחנו לא נוהגים ככה מאיזו סיבה."

מתי אתה לומד את המייל היומי?

מאיר: "אני לומד אותו בחברותא עם יחיאל כהן כל יום בישיבה, וזה חומר הלימודים הקבוע שלנו. הנוחות בחומר המסודר היא מדהימה. זה מקציב לנו את ההספק היומי שלנו, ונותן לנו קביעות עיתים רצינית."

אתה רואה שינוי משמעותי בלימוד שלך כתוצאה מהמייל היומי?

מאיר: "תראה, לפני שהתחלתי ללמוד את זה מאוד רציתי לעשות "ישלש" כל יום, שליש במקרא, שליש בתלמוד ושליש בהלכה, אבל לא היה לי מקום שבאמת יכולתי לקחת מתוכו את ההלכה. זה גם סידר לי את הרעיון שאפשר ללמוד את חומש על פי סדר יומי קבוע. יש איזו הרגשה שאתה צריך ללמוד את זה כי זה הגיע אליך ישירות. זה לא עוד ספר שמונח בארון הספרים. זה הגיע אליך ומחכה שרק תפתח את המייל ותלמד. זה השפיע בהחלט על הרגלי הלימוד שלי. עד שלא התחלתי את זה לא למדתי ברצינות חומש והלכה, וכאן אני משקיע ולומד. כאן יש הלכה נטו: "צריך כך וכך" לפי סדר מדויק, בדיוק מה שצריך לדעת, לא פחות ולא יותר. אין מחלוקות, הכל ברור ומעשי. זה בהחלט עוזר לי לשמור על קביעות עיתים. הצורה המסודרת שבה מופיע החומר: "את זה תלמד היום", מביאה אותי ללימוד של הספק יומי מסודר. כשאתה לומד חומש, לפעמים אתה לא יודע איפה לעצור, וזה מדריך אותך איפה לעצור ומסדר את הלימוד היומי."

מה אתה עושה כשאתה נתקל בקושי מסוים או בשאלה הלכתית תוך כדי הלימוד?

מאיר: "אם יש לי שאלה אני מיד שולח לרב מור ומקבל תשובה, שגם זה ממש נח."


***

מה ש-SMS אחד בשבוע יכול לעשות

מפעל קטן יותר, אך איכותי ומשפיע לא פחות, הם המסרונים ששולח משה צ'יפרוט. משה, מבוגרי הישיבה, אדם עסוק שמשקיע רבות מכוחו וזמנו למען זיכוי הרבים. לפני תקופה החל לשלוח מסרונים (SMS) עם דברי תורה על פרשת השבוע, למספר רב של אנשים. ישבנו עם משה לשיחה קצרה על המסרונים שהוא שולח, ופגשנו אדם שבליבו יוקדת אש של זיכוי הרבים, ורצון אדיר להתמסר למען קירוב רחוקים (וקרובים).

"הקב"ה מזכה אותנו לארגן שיעורי תורה המיועדים לצעירים עובדים", פותח משה את שיחתנו, "ביום יום, כשאני פוגש אנשים שמתאימים להשתתף בשיעורים כאלו, אני מדבר איתם ואני מגלה לפעמים שאין להם קביעות מסודרת יומית או אפילו שבועית, ללימוד תורה, ואז אני מנסה להביא אותם להשתתפות בשיעורים אלו. לאחר תקופה של פעילות פתאום שמתי לב שיש הרבה אנשים שהצלחתי להביא אותם לשיעור אחד או שניים, אבל הם "החתימו כרטיס" והמשיכו הלאה מכל מיני סיבות. יש כאלו שקשה להביא אותם לשיעורים מפני שהם מאוד עסוקים ביום יום, ואני נזכר פתאום שהם ביקרו בכמה שיעורים אבל לא הצלחתי להשאיר אותם קשורים לפעילות תורנית מסוימת. חשבתי כיצד ניתן להמשיך לקשור אותם אל התורה הקדושה למרות חוסר הזמן והעיסוקים הרבים, ועלה בלבי הרעיון לשלוח לאותם אנשים פעם בשבוע מסרון תורני, שעל ידי המסרון הזה הם נשארים קשורים במשהו קטן אל לימוד התורה, והתקווה שלי היא שביום מן הימים, כשתהיה להם אפשרות לקצת יותר, הם יחזרו להשתתף בשיעורים."

בעצם אתה אומר שהמטרה של שליחת המסרונים הללו היא להביא אנשים לשיעורים?

"לאו דווקא. המטרה היא להשאיר אותם קשורים לתורה."

"יחד עם זה יש ציבור גדול שמנותק מיהדות ושמירת המצוות, וזו הדרך היחידה להביא לו קשר תורני על מגש של כסף."

מה אתה מתכוון כשאתה אומר שזו הדרך היחידה?

SMS אחד, פעם בשבוע
"תראה, כשאתה פוגש מישהו שמנותק מקשר ליהדות, זה יכול להיות בעבודה, שכן, בתור לקופת חולים, אם יש לך עכשיו רצון לקרב אותו אתה לא יכול להזמין אותו עכשיו לשיעור תורה. הוא לא בנוי לשיעור של שעה, וגם סוג השיעורים יכול לא להתאים לו. לכן האפשרות היחידה לנסות לקרב אותו לאט לאט אל היהדות, היא על ידי מסר קצר תורני שהוא יקבל פעם בשבוע. מים שקטים חודרים עמוק."

אם כן, אתה מדבר ממש על שני סוגי אנשים.

"כן. יש כאן שתי מטרות. האחת היא להשאיר את כל אלו שבאו בעבר לשיעורים, שיישארו קשורים לפעילות של השיעורים. והמטרה השנייה היא לחבר אנשים שמנותקים לגמרי מיהדות, וכעת יהיה להם קשר קטן, ואף פעם אי אפשר לדעת להיכן יכול להוביל מסרון קצר..."

אתה שולח את אותו מסרון לשני סוגי האנשים עליהם אתה מדבר?

"האמת היא שיש שני מסרונים הכתובים בשני סגנונות. המסרון שמיועד לציבור רחוק מיהדות פותח ברעיון כללי מהחיים שאין בו דבר תורה בכלל, בסופו של המסרון הוא מספר מהי פרשת השבוע כדי ש"תהיה בעניינים", ואז הוא מקשר את הרעיון שלו לנקודה מפרשת השבוע. הרווח בזה הוא שאם אדם פותח את המסרון ורואה שהוא מתחיל בדבר תורה, סביר להניח שהוא לא יקרא אותו, אבל אם הוא פותח ורואה שהמסרון מכיל רעיון לחיים, הוא יקרא את זה, ובסופו של המסרון הוא יגלה שהרעיון לחיים שהוא קרא ונהנה ממנו - נובע מהתורה. לעומת זאת המסרון שמיועד לאנשים חרדים מבוסס כולו על פרשת השבוע, וכולל בתוכו מסר מעשי לחיים."

אלו תגובות אתה מקבל על המסרונים הללו?

"פגשתי מישהו שמקבל את המסרון המיועד לחרדים עובדים, והוא אמר לי שהוא כל כך נהנה ממנו שכל שבוע ביום שישי הוא יושב וכותב אותו על דף כדי שיוכל לומר אותו על שולחן השבת. אדם נוסף סיפר לי שבכל שבת יושבת המשפחה כולה ופותחת פולמוס סביב הנושא של המסרון. כמה ממקבלי המסרון שאינם שומרים תורה ומצוות סיפרו לי שהרעיונות הללו שינו אצלם את כל ההסתכלות על התורה, שהפכה פתאום לרלוונטית לחיים שלהם."

יש תוכניות הלאה?

"אנו שואפים להרחיב את מעגל התפוצה, בעזרת האנשים שמקבלים את המסרונים ומכירים את הנעימות של המסרים שכתובים בהם, ויעבירו הלאה את המסרונים או יצרפו חברים לקבלת המסרונים."

בסיום דבריו מבקש משה להודות לרב גרינבוים ולרב זאבי קצנלבוגן, שעומדים מאחוריו ומסייעים בכתיבת המסרונים.

מי שמעוניין להצטרף או לצרף אנשים אחרים לקבלת המסרון - יפנה למשה צ'יפרוט בטל: 050-3-980-904



4 תגובות:

  1. בוגר: אני זוכר לפני כמה שנים שהרב מור ארגן ''קבוצה'' שבה לומדים כל יום תכנית המשלשת תנ''ך, הלכה וכו' עם מבחנים וכו' כיום ברוך השם הכל נשלח במייל באופן ברור זהו מפעל עצום אני משוכנע לחלוטין שאין שום אפשרות לדעת באמת עד להיכן מגיעה השפעה של התכנית העוצמתית הזאת, האפשרות שכל אחד אבל ממש כל אחד יכול במאמץ כ''כ קטן להיות ש ייך ממש ללימוד כל התורה זה בלתי נתפש ובעזרת השם הדבר הזה מקרב ויקרב את הגאולה ממש בקרוב אמן!

    השבמחק
  2. יש אפשרות לקבל את רק את הפסוקים ופירוש הנביא והתנ"ך (לנשים)?

    השבמחק
    תשובות
    1. כדאי שתפנה/תפני לרב ארי מור במייל שמופיע בכתבה: mitzvathashem@gmail.com

      מחק
  3. אני חושב שהרעיון של הרב מור הוא רעיון באמת מועיל ומעשי, במסגרת לימודי עם החברותא שלי בגמרא אני נתקל הרבה פעמים בכל מיני פסוקים מהתנ״ך שהגמרא מביאה וזה פסוקים שהרבה מאיתנו לא למדנו כשהיינו קטנים,וכאן ע״י פרויקט חשוב זה כל אחד מאיתנו המקבלים את המייל זוכים ללמוד ולהשלים הרבה דברים שלא זכינו עד עכשיו

    השבמחק