יום חמישי, 20 בדצמבר 2012

הרב רפאל מתיוס - פרשת ויגש תשע"ג


המשפחה התורנית הגדולה בעולם


הרב רפאל מתיוס


אייי, דף היומי, דף היומי, דף היומי!

מאיפה מתחילים לכתוב על דבר כל כך גדול, כל כך חשוב, כל כך ממכר!

יש כל כך הרבה מה להגיד על המפעל הזה, גם מבחינה גשמית (טיפים וכו') וגם מבחינה רוחנית (סיפוק עצמי, התקרבות לה' יתברך וכו').

נתחיל מהבחינה הרוחנית. כל יהודי בטבעו רוצה בטוב (כמו שידוע ביאור הרמב"ם על "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני"), אבל לפעמים קשה ללמוד ולראות סיפוק אמיתי מלימוד גמרא. כאן יש מעלה גדולה כשלומדים דף היומי. אתה לומד היום דף, מחר דף, ותוך שבוע אתה כבר 7 (!!) דף קדימה. תוך שנה – 365 דף קדימה!

מכירים את ההרגשה של טיפוס על הר? צעד ועוד צעד ועוד צעד, לפעמים הצעד קשה יותר כי יש איזה טיפוס קטן, ולפעמים הצעד קל יותר כי זו הליכה סתמית, ופתאום כעבור שעה אתה מסתכל למטה ואומר "וואו, לפני שעה הייתי שם שם... למטה, ועכשיו אני כל כך למעלה!"

זה הדף היומי. חברים, בלי לשים לב אתה מטפס ומטפס, ופתאום אתה גומר מסכת! איזה כיף זה, פתאום אתה שם לב שבעצם אתה לומד המון!

ומכאן אני רוצה לגשת ל'טיפים'. ישנם אנשים שיקראו את מה שכתבתי לעיל ויגידו, אין כזה דבר פתאום לגמור מסכת. זה לא נקרא ללמוד! אי אפשר ללמוד דף גמרא "בלי לשים לב", גמרא זה דבר קשה, וצריך ללמוד כמה שעות טובות בכובד ראש וברצינות כדי להספיק דף אחד.

אז דבר ראשון, יש הרבה רמות בלימוד, ואת זה מבין כל ילד בישיבה קטנה. אבל כאן מגיע (לדעתי) הסוד להצלחה בדף היומי. מי שלומד דף על מנת ללמוד את כל הש"ס ברמה של לדעת ולשלוט בש"ס, סביר להניח שיישבר כעבור זמן קצר, אלא אם כן הוא אכן משקיע בזה 8 שעות ביום. אבל, ישנן כל כך הרבה מטרות אדירות וחשובות שהדף היומי נותן ליהודי!

ברמה הכי פרקטית זה נותן לך היכרות עם צורת החשיבה והבניה של הגמרא (וכל מי שלמד קצת את הספר 'תא שמע' מבין שזה בעצם תכלית לימוד הגמרא). על ידי שאדם עובר על המון דפי גמרא, גם בלי להבין לעומק כל דבר, זה נותן לו היכרות עמוקה עם צורת הגמרא. זה גם נותן ללומד כמות עצומה של מושגים. הוא נהיה 'אינטליגנט תורני'. לומדים המון דברים שבלי הדף היומי סביר להניח שלא היינו פוגשים.

מעלה נוספת שבעיני היא עצומה, היא השייכות. אתם יודעים איזה כיף זה שבכל לוח שנה כתוב איזה דף אתה צריך ללמוד היום?! זה מדהים. אתה בודק בלוח מתי הדלקת נרות ואיזה דף אוחזים היום... זה משייך אותך למשפחה התורנית הגדולה בעולם. אם זה עובד לסלקום זה חייב לעבוד גם לנו...!

חבר יקר. אלו מקצת המעלות שאני אישית מרגיש שהדף היומי מספק לי. אני בטוח שלך יהיו לפחות עוד כמה מעלות ברגע שתתחבר לרעיון הנפלא ותהיה חלק ממנו!

סוד ההצלחה הוא, לא לתת ליצר לגרום לך לחשוב "ככה לא לומדים! אם לא הבנת לעומק זה לא שווה כלום! אם אתה לא זוכר את הדף, בזבזת את זמנך והוזלת את הדבר היקר הזה שנקרא דף גמרא!". אלא תתחבר לאחת (או לכמה) המעלות של הדף היומי, וזה יחזיק אותך, זה יביא אותך למצב שתהיה חייב את הדף היומי כדי ללכת לישון! בלי זה קשה להירדם!

המשנה באבות (ב, ח) אומרת בשם שמאי: "אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך, כי לכך נוצרת". נוצרת כדי ללמוד תורה הרבה! מניסיון אישי, מי שלא חי בצורה שלכך נוצר, חייו לא כל כך כיפיים. תלמד תורה הרבה, תחיה בצורה שאליה נוצרת, וחייך יהיו הרבה הרבה יותר כיפיים.

מניסיון, זה עובד!

שווה לנסות!

2 תגובות: