יום חמישי, 24 בינואר 2013

שו"ת Mail (הרב זאב קצנלבוגן) - פרשת בשלח תשע"ג


"בחירה חופשית"


שאלה:

בעקבות הבחירות האחרונות עלו בראשי כמה מחשבות. אני לא מתכוון דווקא למה שקורה בתוך הציבור החרדי פנימה. אני מדבר באופן כללי. יוצא לי לפעמים לשמוע דיונים ברחוב בין אנשים לגבי מפלגות, והאמת שאני ממש מסמיק כאשר אני שומע את הטיעונים. זו הרמה של האנשים שבסופו של דבר יקבעו מי ינהיג? כמה מהם באמת מבינים בבעיות המשמעותיות שלנו? זה נשמע לך הגיוני?


הרב זאב קצנלבוגן:

אני מקוה שאתה לא מצפה ממני להגן על הדמוקרטיה מעל במה זו... אין ספק שיש למערכת כזו מעלות כשם שיש לה חסרונות, ואתה בהחלט נוגע באחת מנקודות התורפה של שיטה זו. אני מאמין שיש כאלו שיסבירו לך אף את המעלה בזה... מכיון שאיני מרגיש שמה שעומד על הפרק זה שינוי שיטת המימשל, אני מעדיף ללמוד ממה שיש, וגם בראשי עלו להן כמה מחשבות...

הבחירות כמשל (1)
במדינת ישראל, באופן יחסי למדינות דמוקרטיות אחרות, אחוזי ההצבעה גבוהים. ככל הנראה כל מי שהלך להצביע לוותה אותו תחושת אחריות מסוימת. אני לא מכיר את אלו שלא הצביעו, אבל להערכתי גם אלו שלא הצביעו מלוה אותם תחושת אחריות, אלא שהם אינם מאמינים שהצבעתם תשפיע משהו בצורה זו או אחרת. נותנים לבן אדם כח מסוים בידיים, מסבירים לו ששימוש נכון בכח זה מסוגל להוביל מגמות, ותראו איזו אחריות כל אחד לוקח. חשוב לו בעד, חשוב לו נגד, חשוב לו לעזור לאחד, חשוב לו להרוס לשני, חשוב לו בעיקר - להשתמש בכח שנתנו לו בידיים.

"תנו רבנן, לעולם יראה אדם את עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת אשריו שהכריע עצמו לכף זכות... לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו, עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות..." (קדושין מ:). הסכוי שהעולם אכן יהיה חציו זכאי וחציו חייב, כולל אותי במדויק, הוא קלוש מאד, אך בכל זאת חכמים נקטו בלשון "לעולם". חז"ל מבינים שכל מעשה של אדם יש בו כח אדיר כדי לשנות את מצבו של כל העולם.

כדאי לזכור, יש לנו כח אדיר בידיים, בואו נשתמש בו נכון!


הבחירות כמשל (2)
מכירים את זה שאתם עולים לאוטובוס, וכמו תמיד מכל מושב זוגי תפוס מקום אחד, ואתם בשבריר שנייה צריכים להחליט ליד מי לשבת? אין לי מושג ליד מי תשבו, אך דבר אחד ברור לי, תשבו ליד מישהו שהכי פחות שונה מכם... קוראים לזה מעגלי שייכות.

כל אדם צריך שייכות מסוימת. ההשתייכות נותנת לנו כח. היא מעצימה אותנו במקומות שלא היינו מסוגלים לבד, היא מחפה על כשלונות אישיים, היא בונה לנו סטטוס ומעמד, בקיצור היא מעצבת לנו את הזהות שלנו. הבחירות הן זמן מעניין של הפגנת שייכות. יש כאלו שיצהירו מעל כל במה את השתייכותם, יש כאלו שיעשו זאת בשקט ויש כאלו שיצרחו מעל כל במה אפשרית שהם לא שייכים למקום בו כולם חושבים שהם שייכים... נרצה או לא, כנראה ששייכות פועלת עלינו משהו.

אין ספק שהשתייכות למקום מסוים באה פעמים רבות על חשבון דברים אחרים. אך בסופו של יום כל אדם עושה לעצמו את שקלול הנתונים ומחליט מה עדיף לו. נראה לי שלכך מכוונת המשנה (אבות ו' ט') "אמר רבי יוסי בן קיסמא פעם אחת היית מהלך בדרך ופגע בי אדם אחד... אמר לי רבי מאיזה מקום אתה? אמרתי לו מעיר גדולה של חכמים ושל סופרים אני. אמר לי, רבי, רצונך שתדור עמנו במקומנו? ואני אתן לך אלף אלפים דינרי זהב ואבנים טובות ומרגליות. אמרתי לו... איני דר אלא במקום תורה..."

כדאי לזכור, ההשתייכות משפיעה לזמן ארוך, בואו נבחר אותה בקפידה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה