יום חמישי, 24 בינואר 2013

דוד מור - פרשת בשלח תשע"ג


ל"ט אבות מלאכה – בציצית שלך

דוד מור


8:15 בוקר יום שני... הרב רענן... אני קם!! אני קם!! לא צריך מים!! קשה... אבל יש בשביל מה לקום... מתפללים... אני נושק לציצית במין ערבוב של כוונה עם עייפות ניכרת, וממשיך ללא מחשבה כלשהי... ארוחת בוקר, שוב חביתה... ואז מקרא ודף היומי עם הרב מילר שליט''א (עיין לעיל ''יש בשביל מה לקום''). כמעט לפני שאנו מסיימים את הדף, שכידוע לידידנו אוחזים אנו במסכת שבת, ל'ט אבות מלאכה שנעשו במקדש וכו'... אני הולך למזוג לבועז ולי מים (אפי כבר הכין לעצמו נס קפה).

על הדרך אני פוגש ברב ליפשיץ, "הו דוד, בוקר טוב, מה קורה?" הוא שואל לשלומי, ובתנועת רפלקס תופס לי בציצית ומנשק אותה... "תשמע משהו יפה על הקשר בין ציצת למסכת שלנו", הוא ממשיך, "בציצית אנו קושרים בכל כנף 4 חוליות שהן בקשירות של 7, 8, 11, ו13, ביחד כולם יוצאים 39 – ל"ט...*"

אני משמיע לרב ליפשיץ את אפקט ה"פשששש..." ומתכונן להמשיך בדרכי לחדר של הקפה. "רגע דוד", הוא מערים בקולו, "לא סיימתי!". נוו... אני אומר (עם רגל אחת בחדר קפה). "כך גם בל"ט אבות מלאכה מתחלקות לנו 4 קבוצות. קבוצה אחת, 13 קשירות שהם כנגד 13 מלאכות הנעשות בצומח ובאדמה, כגון חורש זורע וכו', קבוצה שניה, 11 קשירות כנגד 11 המלאכות הנעשות בשביל עשיית הפת, כגון טוחן לש וכו', קבוצה שלישית, 8 קשירות כנגד 8 המלאכות הקשורות לבעלי חיים, צד שוחט וכו', וקבוצה רביעית, 7 מלאכות כלליות, כגון המוציא מרשות לרשות והמכה בפטיש".

כאן אני מקשיב, מכניס לראש, מחלק בתאים בין האונה השמאלית לימנית ושואל, רגע איפה הפאנץ'-ליין?? אך באותו רגע אני מבין ששאלתי את עצמי... (מסתבר שלקח לי ''מהר'' מדי להבין והרב ליפשיץ כבר הלך לו לדרכו). אני חוזר לסיים את הדף עם הרב מילר והבחורים (בועז: "מה עם הכוס מים שלי?"), ואז אני חושב, לא יכול להיות שהקשר הזה בין ל"ט אבות מלאכה לציצית נגמר כך. הרי מה אנחנו אומרים כל בוקר בקריאת שמע "וראיתם אותם וזכרתם את כל מצוותי"? זה המצוות שאנחנו רואים וזוכרים (או עכ''פ אמורים לזכור) בעצם קיומה של מצוות ציצית, וזהו הקשר בין קיום מצוות ציצית לזכירת ל"ט אבות מלאכה וללימוד הסוגיות הסבוכות האלו בגמרא, וכך ע''י זה גם קיום שמירת שבת כהלכתה. עצם זה שאנו רואים וזוכרים, לומדים, מנשקים ודנים על הציציות וסוגיות הגמרא של מסכת שבת, ככה אנו מגעים ל"וזכרתם את כל מצוותי ועשיתם אותם"!


*כ-60% מקוראי מאמר זה הביטו בציציות שלהם עכשיו...



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה