יום חמישי, 31 בינואר 2013

הרב הלל חסידים - פרשת יתרו תשע"ג


הכנה לקבלת התורה

הרב הלל חסידים


על הפסוק הכתוב בפרשתנו "ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר", כתב האור החיים הקדוש – "אכן כוונת הכתוב הוא להקדים שלושה ענינים, הם עיקרי ההכנה לקבלת התורה, שבאמצעותם נתרצה ה' להנחילם נחלת ש-די, היא תורתנו הקדושה".

א) "התגברות והתעצמות בעסק התורה" – חז"ל ביארו לנו שברפידים רפו ידיהם מן התורה, והתורה נקנית מתוך זריזות וחריצות, ובמילים "ויסעו מרפידים" רומזת לנו התורה שהם התגברו על הרפיון ועסקו בתורה מתוך שקידה וחריצות.

ב) שפלות וענווה – המדבר שונה הוא מהעיר, בעיר בתים ובנינים גבוהים ואילו המדבר כולו שטוח, כולם דורכים עליו, והתורה רומזת לנו במילים "ויחנו במדבר" שהדרך להשיג את התורה היא להיות כמו המדבר, דהיינו להתנהג בשפלות וענווה ומתוך כך נוכל להשיג את התורה.

ג) אחדות וזהירות במצוות שבין אדם לחברו – על הפסוק "ויחן שם ישראל נגד ההר" דרשו חז"ל שבחניה זו היו בני ישראל כאיש אחד בלב אחד, ואילו שאר החניות היו בתרעומת ובמחלוקת. חז"ל לימדונו שהדרך להשיג את התורה היא להתנהג במידת האחווה, להיזהר בכבודו של החבר, ובלשונו של האור החיים הקדוש: "יתוועדו יחד ויחדדו זה לזה, ויסבירו פנים זה לזה".

בשבת זו שנקרא על מעמד הר סיני וקבלת התורה נזכור את יסודות "עיקרי ההכנה לקבלת התורה", שלמדנו מתורתו של האור החיים הקדוש, ובעז"ה נזכה להיות ראויים לקבלת התורה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה