יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

שות mail - פרשת כי תבא

שות mail  מאת: הרב זאבי קצנלבוגן שליט"א

ישוב ארץ ישראל



שאלה: בזמן האחרון אני נקלע לפעמים לשאלות מתריסות בענין חובתינו להגן על ארץ ישראל, השבוע שהתורה עוסקת ב "היה כי תבוא אל הארץ" מצאתי את ההזדמנות לבקש לדעת מהי מצוות ישוב הארץ. האם היום זה שאנחנו גרים פה, יוצאים ידי חובת ישוב ארץ ישראל ? או שצריך פעולות מעשיות ? ומה קשור להגן על הארץ למצוות ישוב הארץ, והאם יש הבדל מי שולט בארץ לגבי החובות והמצוות התלויות בה ??
תשובה: מכיון שהמדור הזה אינו מתעסק בשאלות הלכתיות ומכיון שאין בסמכותי לענות על שאלות הלכתיות אני מבין ששאלתך עסוקה בהבנת עקרונות הדברים ולא בצד המעשי שלהם.
הרמב"ן בהתייחסו לספר המצוות שכתב הרמב"ם מביא מצוות אותן לדעתו הרמב"ם השמיט ממנין המצוות. המצווה הרביעית ממצוות העשה אותן השמיט הרמב"ם לדעתו של הרמב"ן היא מצוות ישוב ארץ ישראל. מדבריו שם ניתן ללמוד קצת על אופי המצוה. א. מצוה עלינו לרשת את הארץ. ב. עלינו לדאוג שלא תהיה ביד עמים אחרים. ג. עלינו לדאוג שהארץ תהיה מיושבת על ידינו בכל גבולותיה. ד. באם על מנת לקיים את אחד משלושת הסעיפים הקודמים עלינו להילחם, מלחמה זו נקראת מלחמת מצוה. ה. מצוה זו נוהגת בין בזמן שבית המקדש קיים ובין בחורבנו. בין שהעם בארצו ובין בגולה. ו. גם על כל יחיד ויחיד יש לדאוג שמקום מגוריו יהיה בארץ ישראל.
כאמור, לא אכנס לדיון ההלכתי מדוע הרמב"ם השמיט מצוה זו. האם הוא סבור שאין זו מצוה מדאוריתא אך מדרבנן כן? האם הוא סובר שמצוה זו נוהגת אך בזמן הבית וכיום לא? האם הוא סובר שהיום יש בכלל איסור להילחם על הארץ משום שלושת השבועות? כל זאת שייך לדיון הלכתי שאין כאן המקום להאריך בו. אך דיינו בדברי הרמב"ן על מנת להבין כמה דברים בסיסיים במצוה מיוחדת זו השקולה כנגד כל המצוות כולן.
ארץ ישראל אינה מהוה רק פתרון דיור בר השגה לאנשים חסרי דיור. בתקופות רבות נהנינו ממגורים איכותיים וטובים במקומות שונים בעולם. אך המגורים בארץ ישראל נועדו כנראה גם למשהו נוסף. רבי ישראל משקלוב מתלמידי הגאון מוילנא, היה מן הראשונים שעלה לארץ ישראל בהשפעתו של רבו הגאון מוילנא. בקבוצת העולים הראשונה היו 70 איש. את מאורעות המסע מתאר רבי ישראל בהקדמתו לספרו המפורסם פאת השולחן. בתאורו המרגש הוא מתאר את כל התלאות אותם עברו אנשי השיירה בדרכם אל ארץ הקודש ובתחילת ראשית התישבותם. לרבי ישראל עצמו נפטרו כמה ילדים, אך למרות הכל הוא מסיים בקריאה היוצאת מן הלב לכל אחיו לעשות כמוהו ולעלות לארץ כי "טובה הארץ מאד מאד". מה טוב בה בארץ שהעליה אליה גובה מחיר יקר של חיי אדם? בוודאי שר' ישראל לא התכוון למצבה החומרי של הארץ כפי שהיא היתה בזמן עלייתו. אמנם בזמנים אחרים ארץ זו היתה ארץ זבת חלב ודבש, אך בתקופה זו היא היתה שממה מוחלטת.
הקב"ה בחר בעם. עם ישראל הם בניו בחיריו של בורא עולם! האם מישהו יכול לזהות ברמה החיצונית הבדל בין המבנה הפיזיולוגי של יהודי לזה של הגוי? לא. אבל שמענו במעמד הר סיני וראינו לאורך ההיסטוריה שהנהגת הקב"ה איתנו שונה מהנהגתו עם שאר בני האדם בעולם. באותה מידה שהקב"ה בחר בעם, הוא בחר בארץ. ככל הנראה גם אדמת ארץ ישראל לא נראית שונה באופן מהותי מאדמת ארצות אחרות אך מה ששמענו וראינו לאורך ההיסטוריה זה שהנהגת הקב"ה עם ארץ זו שונה מהותית מהנהגתו עם ארצות אחרות.
ארץ ישראל מיועדת לעם ישראל. העם המיוחד הזה, צריך מקום מיוחד בו הוא יוכל להביא את עצמו לידי ביטוי. זה לא רק חבל ארץ שיהיה לו בו שקט תעשייתי. חבל ארץ זה צריך גם לעזור מבחינה סגולית לעם הזה לבצע את תפקידו. העזרה הטובה ביותר שחבל ארץ זה נותן היא, יכולת גבוהה יותר להתקרב לקב"ה. איך זה עובד? אין לי ממש מושג. אבל ממה ששמענו וראינו במהלך ההיסטוריה זה פשוט עובד.

לפני זמן מה לקחתי יהודי יקר מארה"ב לראות את הר הבית. הבן אדם נרגש עד עמקי נשמתו. הוא עמד במקום נסער והיה מהופנט למראה (החורבן!).תוך כדי, הוא מספר לי שיש לו מנהג קבוע לבקר בארץ מדי שנה. בכל פעם שהוא חוזר לביתו אומרים לו חבריו שהוא מתפלל בדבקות מיוחדת כאילו הוא עבר חוויה מיוחדת. כנראה שבכל זאת יש משהו במקום הזה... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה