יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

ארי וינברג - פרשת כי תבא

מאת: ארי וינברג


נבחרותו של היהודי


בשבוע שעבר הועלתה מעל במה חשובה זו שאלה שהייתי שמח להתייחס אליה. הכותב הקדים ותיאר את מסעות הטבח שהוביל בוגדן חמינלצקי ימ"ש ועוד כהנה מן הגרועים שבאויבי ישראל שפעלו בשם האנטישמיות. ולבסוף שאל האם אנו שונים מהם? האם אנו לא גזענים? האם התורה לא כותבת "את הנוכרי תשיך"? תגזול אותו? אל תחלל עליו את השבת? וכו' וכו' ...
א"כ ראשית הייתי רוצה לצאת מתוך כמה נקודות הנחה:
א' האם יש מושג של צדק אם אינו לפי חוקי הקל? גם חמינלצקי וגם היטלר ימ"ש פעלו על פי צדק מסוים ע"פ טענתם – חמינלצקי, בשם חופש הצמיתים הפולנים והיטלר בשם טיהור הגזע... למרות כך, כל מי ששפוי בדעתו יודע שהם רוצחים לפי כל קנה מידה - אף שהיטלר בספרו "מלחמתי" (מיין קמפף) העמיד באופן ברור את שיטתו המטורפת! א"כ אנו מוכרחים לצאת מנקודת הנחה שאין צדק אם אינו אלוקי ואם התורה כותבת "את הנוכרי תשיך" זהו הצדק האמיתי והיחיד!
ב' היהודים הינם העם הנבחר והנעלה מכל העמים! תואר שזכינו בו ביושר בזכות אבותינו גדולי האומה שעמלו ועבדו את אלוקים ועמדו בניסיונות שה' ניסה אותם. עברנו את כור ההיתוך במצרים וגם שם נבררו רק הראויים וכו' כל ה"גיבוש" שעברנו בדרך להיותנו לעם. אולם לאחר ההתהוות אנו נעלים משאר העמים אבל גם מחויבים מהם בכל אורחות חיינו.
ג' גזענות הינה שנאה או אפליה של גזע על שום גזעו. גזע א"א לשנות. אנחנו לא שונאים את הגזע. אנחנו מקבלים כל גר בזרועות פתוחות והתורה מדגישה במספר מקומות את חובתנו לאהבת הגר. אנו כן שונאים את הגויים - אך בגלל מעשיהם. שנאה עזה ועמוקה! אבל בשום אופן לא ניתן לכנות זאת גזענות. ולאלו השואלים: הרי גם אצל היהודים יש לצערנו אנשים שעלינו לשנוא בגלל מעשיהם ולמרות כך אסור לנו לגוזלם? התשובה פשוטה: הם יהודים למרות הכל. זה עבר להם בירושה. וזה כמו שלא יעלה על הדעת לשאול למה לבן של ביל גייטס יש הרבה כסף זה גזענות... אחרי שנהיינו לעם, אנו יהודים. גם אם בנו של הגר לא ישמור תורה ומצוות עדיין יקרא יהודי ויהיה אסור להלוות לו בריבית.
ד' למרות שלפי דברי הכותב אין אפליה מפורשת ב"ברית החדשה" ההיסטוריה הוכיחה כמה דם יהודי הם שפכו כמים בכל דרך שמצאו לנכון. ולא רק צוררים יחידים כהיטלר וחמינלצקי ימ"ש אלא אנשים רגילים שרצחו בשם הדת. עיין ערך מסעות הצלב. אצל היהודים להבדיל, גם כשיוצאים למלחמה מחויבים לקרוא לאויב לשלום. ואפי' לשבעה עממים ועמלק שאנו מחויבים למחות את שמם מתחת השמים פוסק הרמב"ם (מלכים פ"ו) שיש לפנות אליהם קודם לשלום.
ואם נרד לפרטים. להלן מספר דוגמאות: האור החיים הקדוש מסביר שהסיבה שאסור להלוות בריבית למרות שע"פ ההגיון יש לקחת ריבית על הלוואה כי אם לי יש מיליון דולר ולך יש שכל לדעת איפה להשקיע אותו למה שלא נתחלק ברווחים? אלא שאדם שמלווה בריבית פוגם במידת הביטחון שלו ומראה שלא בוטח בה' שיזמין לו צרכיו ולכן מלווה בריבית כדי להבטיח (?!..) את עתידו וכשאדם מלווה לגוי יש הרבה סיכויים שלא יחזיר לו לכן מידת הביטחון אינה נפגמת ומותר.
חילול שבת: בניגוד למה שנראה כמושכל ראשון, חילול שבת לצורך פיקוח נפש לא הותר מפני שהחיים הם ערך עליון - הם אומנם ערך עליון אבל הגמרא אומרת שזה הותר מפני שאם נחלל עליו שבת אחת הוא יוכל לשמור שבתות הרבה, סיבה שאינה שייכת בגוי.
גזל: אדם שבחר במערכת שאין בה צדק למה שלא נתייחס אליו במטבע שהוא בחר?!

מהיכן שלא תביט על סוגיית היהודי והגוי תבחין שהשוני הדיני אינו נובע ממהות הבדלי גזע חלילה, אלא מהקשר עם האלוקים והשלכותיו בתוך הבריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה