יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

נחמן גלבך - פרשת כי תבא

מאת: נחמן גלבך


מהי גזענות




גִּזְעָנוּת היא עמדה, שלפיה, בקרב בני אדם מתקיים קשר בין מוצא ביולוגי (וסממנים גופניים המעידים על מוצא כזה) מחד, לבין תכונות אופי וכישורים קוגניטיביים מאידך. ברוב המקרים משתמעת מהגישה גם עליונותה של קבוצה אחת על האחרת, והיא משמשת צידוק למעשים ולהתבטאויות שעיקרם העדפה של קבוצה אחת על האחרת (ויקיפדיה העברית).
במאמרו של הלל עזרא בשבוע שעבר הועלתה הטענה שלפיה תורת ישראל גזענית, ובהתאם לכך מפלה בין קבוצות כאלו ואחרות, חשוב להבין מהי גזענות לפני שמועלת טענה כזאת או אחרת.
גזענות פרושה לחלק (וכפועל יוצא להפריד להפלות או להרוג) בין קבוצות שונות ע''פ מוצאם ותכונותיהם הביולוגיות, אדם הנמצא בקטגוריה א' לעולם לא יוכל להחליף לקטגוריה ב' , בין אם הוא יחליף את דעותיו, אמונותיו או דרכיו וקטלוגו נובע מעצם היותו הוא בעל תכונות ביולוגיות כאלו ואחרות.
תורת ישראל איננה כזו ואינה מחזיקה בדעות שכגון אלו, מה שכן תורת ישראל מחלקת בין בני אדם ע''פ דתם (וכפועל יוצא אמונתם ומעשיהם). מוטיב מרכזי ביהדות הוא היות עם ישראל (לא כגזע אלא כדת) העם הנבחר, עם סגולה שתפקידו עדות על בריאת העולם ע''י הקב''ה וכן תיקון העולם והבאתו למצב מתוקן.
אם נושא ברור זה אפשר להתחיל:
גוי
רוב רובם המוחלט של הגויים בדעותיהם פולחנם ומעשיהם מערערים על בריאתו של העולם בידי בורא יחיד, מערערים על זכותנו שניתנה מהבורא בעצמו על ארץ ישראל ומערערים על תיקון העולם כפי שקיבלנו מהבורא בעצמו, רוב רובם של הגויים בעצם דתם ומעשיהם מכריזים "הבורא כפי שאתם (בני ישראל) מתארים אותו ומפיצים את דעתו, איננו קיים" יתרה מזאת הלכה שעשיו שונא ליעקב ובעצם קיומנו כתמרור מוסרי בעולם הזה, אנו כסדין אדום בעיניהם.
גר
גוי שלאחר מחשבה רבה ומאמץ החליט לשנות את דעותיו ומעשיו (וכפועל יוצא את דתו).
באפשרותו של כל גוי לעשות זאת.
המסקנה המתבקשת היא שתורת ישראל איננה גזענית
ריבית
עשיית מסחר בכסף. מעשה טבעי, הגיוני והוגן
התורה ציוותה אותנו ביננו אנו לא להלוות או ללוות בריבית כדרישה אקסטרה מוסרית שמטרתה ככל ציוויי התורה, שורשה עליון ונשגב מהבנתנו אך גם בשכלנו אנו מבינים שמטרתה להרבות בחסד ואחווה ביננו כשותפים לדרך ולחזון.
אין לתורה שום אינטרס כזה או אחר להרבות באחווה ביננו לגויים, כיון שיכולים אנו שלא ברצוננו להמשך אחר דעותיהם ומעשיהם (ע''ע יין נסך).
לא זו בלבד שאין התורה רוצה באחווה ביננו לגויים אלא שבציווי זה להלוות בריבית לגוי יוצרת היא בידול הרצוי מבחינתה.
חשוב לציין שהתורה רואה בשלום ערך עליון, אך בין שלום לאחווה יש הרבה שטח אפור.


רצח
גדיעת פתיל חייו של אדם אחר, לאחר מעשה זה אין הנרצח יוכל לשנות, לעצב או ליצור במציאות.
אין התורה מעודדת בשום פנים ואופן כל הרג שהוא ללא סיבה (פרטים בתורה לגבי הסיבה) חוץ מעמלק שזהו נושא אחר.
אך התורה כן מבדילה מבחינה משפטית (להבדיל מהסתכלות מוסרית, ז''א שיכול להיות מעשה רע אך זה שהתורה לא מענישה עליו לא אומר שצריך לעשות אותו) בין רצח יהודי לרצח גוי מהסיבה הפשוטה.
כשפתיל חייו של יהודי נגדע באיבו נחסר משהו בבריאה, בתיקונה ובעדות על קיומו של הבורא.
מה שאין כן בגוי, אין זה אומר שחייו של גוי שווים פחות אך זה אומר שרצח יהודי מזיק יותר לבריאה מאשר רצח גוי.
יצויין שרצח עכו''ם אסור מהתורה ובידי בי''ד להעניש על כך גם עונש מוות אך בתורה אין על כך עונש מוות. אני חושב שנקודת המוצא איננה למה אין התורה הורגת על רצח עכו''ם, אלא למה התורה הורגת על רצח יהודי. התורה אינה ממיתה כהתראה, אילו הייתה ממיתה כהתראה, היה מקום לשאלה למה לא ממיתים על רצח גוי. אך כיון שהתורה ממיתה כעונש על מעשה עוול לבריאה כולה מובן למה דווקא על רצח יהודי מומתים.
בלי שום קשר, נושא למחשבה. במבט לאורך ההיסטוריה נמצא שיהודים, גם בזמנים שמושכות השלטון היו בידיהם, מעולם לא רצחו סתם בני לאומים אחרים. כמו כן מעולם לא העריצו, היללו או הפכו לדמות פולחן, אדם שעשה זאת, מה שאין כן אצל אומות העולם.
אבידת עכו''ם
אותה הסיבה כמו ריבית, אין זה מחובתי לעבוד אצל אדם אחר בחינם כדי להשיב את אבדתו. בין יהודים התורה ציוותה אותנו כאקסטרה מוסריות להחזיר אבדות.
גזל עכו''ם
אסור מדאורייתא וכך נפסק בשו''ע.
במאמר מוסגר אינני חושב שלשום גוי יש את הזכות להפנות אלינו אצבע מאשימה בגזענות.
ע''ע שואת ארופה (יבשת שלמה שתקה אל מול רצח עם),שואת הארמנים, כיבוש אמריקה ודיכוי האינדיאנים, רצח פרוטסטנטים/קתולים באירופה, האפרטהייד באפריקה, מסעי הצלב, חוק העבדות בארצות הברית ועוד רבות הדוגמאות. זה שהעולם בשנים האחרונות פתאום מתהדר בטלית ההומניות זוהי רק דוגמא לצביעות הגויים.
לסיכום: התורה איננה גזענית (גוי יכול להתגייר) והשוני הדיני שנוצר בחלק מדיני התורה מקורו בעיקרי היהדות שגוי שונה מיהודי ורצון התורה לבדל בין יהודים לגויים.
אני חושב שאם הדברים יהיו ברורים ובהירים בליבנו לא תהיה לנו שום בעיה לומר אותם לכל גוי שלא יהיה.

למותר לציין שזו הצורה שבה אני תופס את הנושא, זוהי דעתי האישית ואם יש למישהו הערות/הארות/חילוקי דעות וכיוצ''ב אשמח לשמוע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה