יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

הרב משה סימייאן- פרשת כי תבא

שנראה "ונספר" במעלת חברינו


מאת: הרב משה סימניאן


בפרשת השבוע התורה מספרת לנו "ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך" מצווה ממש נפלאה. הפרי הראשון שיש לאדם, הפרי החביב עליו, הפרי המשובח שהאדם כל כך עמל ויגע לעדור, לזרוע, להשקות, להתפלל ולצפות לגשמים בעבורו, להמתין בסבלנות שיצמח, והנה, הפרי שכה השתוקקתי אליו, אומרת לי התורה 'קח ותן אותו לה', תן אותו לכהן.
בימינו אנו אין לנו מצוות ביכורים, אבל הרמב"ם מלמד אותנו שגם היום אנו יכולים לזכות ב'רעיון' של מצווה נפלאה זו.
הרמב"ם בהלכות איסורי מזבח פ"ז הי"א אומר "כל דבר שהוא לשם הטוב שיהיה מן הנאה והטוב. אם בנה בית תפילה יהיה נאה מבית ישיבתו. האכיל רעב יאכיל מן הטוב ומן המתוק שבשולחנו. כיסה ערום יכסה מן היפה שבכסותו". נמצאנו למדים שגם בין האדם לחברו ניתן לקיים מצווה נפלאה זו של נתינת הטוב והנאה לחברינו. אם כך בנתינה של בגד ואוכל, בנתינה של רגשות וכבוד לחברו ע"י מחמאה על אחת כמה וכמה שצריך לעשותו בצורה היותר נאה ומשובחת.
שהרי הרמב"ם בהלכות דעות פ"ו ה"ג מבאר "מצווה על כל אדם לאהוב כל אחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כאשר הוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו".
הרמב"ם מקדים את כבוד חברו לממון חברו, מכיוון שכבודו של האדם חשוב לו יותר מממונו (טוב המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב). אם רוצים אנו לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" בצורה הטובה ביותר כמו שנצטווינו בביכורים, צריך לקיים זאת בראש ובראשונה ע"י דאגה לרגשות הזולת, באמצעות מילה טובה ומחמאה שתשפיע על חברנו לטובה ותחזק בו את האמונה בדברים הטובים שיש בו.

פעמים שמילה אחת טובה שנאמר לחברנו תשפיע עליו לטובה כל החיים. לכן אם נשקיע את מאמצינו להתבונן רק בדברים הטובים שיש בחברנו ולומר מילה טובה, מילה של פרגון, נקיים את המצווה בצורה הטובה כמו בביכורים. ובזכות קיום מצווה זו ה' הטוב יעשה עמנו מידה כנגד מידה ויראה רק את הטוב שבנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה