יום חמישי, 21 בפברואר 2013

הלכות שבת זכור ופורים - הרב ארי מור


פרשת זכור
לדעת חלק מהראשונים חובה לשמוע פרשת זכור מספר תורה כשר, ובציבור עשרה, ותיקנו חז"ל לקוראה בשבת זו ערב פורים, ולפיכך יש לעשות השתדלות מיוחדת לשמוע פרשת זכור בשבת זו.
מצוות צריכות כוונה, ולכן יכוון קודם ששומע הקריאה לצאת ידי חובת מצות זכירת מחיית עמלק, וכדאי לעיין בספר החינוך וללמוד את שורש המצוה.
על הקורא והמברך לכוון להוציא, ועל השומע לכוון לצאת ידי חובה.
מן הראוי שישמע כל אחד קריאת התורה כפי מנהג אבותיו, כלומר באותה הברה ובספר תורה הכתוב בכתב הנהוג במשפחתו, ובמיוחד מי שמתפלל בהברה אשכנזית ומנהגו הוא כתיבת סת"ם לפי דעת הב"י ישתדל מאד לא לשנות ממנהגו בקריאה זו.
פורים
ארבע הן המצוות המיוחדות לפורים ושנצטוינו עליהם מפי הקבלה, ואלו הן: מקרא מגילה, משתה ושמחה, משלוח מנות איש לרעהו, ומתנות לאביונים.
וכן תקנו חכמים לקרוא בתורה מעניין היום בפרשת 'ויבא עמלק' שבסוף סדר בשלח, ולהזכיר נס פורים בתפילה ובברכת המזון שאומרים בהן 'על הנסים - בימי מרדכי ואסתר'.
קריאת המגילה
חייב אדם לקרוא את המגילה בפורים שתי פעמים אחת בלילה ואחת ביום, חיוב זה הנו מדברי קבלה שחמורים הם כדברי תורה.
זמן קריאת המגילה: בלילה - כל הלילה מצאת הכוכבים עד עלות השחר, ואם עבר עלות השחר יקרא בלא ברכה, ואם עבר הנץ החמה שוב אין לה תשלומים. וביום - זמנה מהנץ החמה עד השקיעה ובדיעבד יצא מעלות השחר.
אסור לאכול לפני קריאת המגילה משהגיע זמן חיובה, בין בלילה ובין ביום, ובשנה זו שקריאת המגילה לבני הפרזים היא במוצאי שבת אוכל סעודה שלישית כדרכו בכל שבת, ובמוצאי שבת יוצא לתפילת ערבית וקריאת המגילה.
מותר ללמוד קודם קריאת המגילה, אבל אסור לישון קודם קריאתה משהגיע זמן חיובה אפילו שינה מועטת. 
מצוה מן המובחר לקרותה בציבור ובבית הכנסת. ואפילו אם יש הרבה אנשים בבית הולכים לבית הכנסת משום 'ברוב עם הדרת מלך' ויש יותר פרסום הנס.
צריך להיזהר לשמוע כל תיבה, שאם לא שמע הכל, לא יצא.
כששומע שהחיינו ביום יכוון שהולך גם על שאר מצוות היום: מתנות לאביונים, משלוח מנות וסעודה.
חיוב קריאת המגילה תלוי במקום בו נמצאים בעלות השחר. כלומר, מי שנמצא בעלות השחר של יום י"ד מחוץ לירושלים, חייב בקריאת המגילה ביום י"ד, ואם נמצא שם לפני עלות השחר חייב גם בקריאת המגילה של ליל י"ד. ומי שנמצא בעלות השחר של יום ט"ו בירושלים חייב בקריאת המגילה ביום ט"ו, ואם נמצא בירושלים לפני עלות השחר של יום ט"ו חייב בקריאת המגילה של ליל ט"ו. ולדעת החזו"א החיוב תלוי במקום בו נמצאים בשקיעת החמה, כלומר אם נמצא בשקיעת החמה של ליל י"ד מחוץ לירושלים חייב בקריאת המגילה בליל ויום י"ד, ומי שנמצא בשקיעת החמה של ליל ט"ו בירושלים חייב בקריאת המגילה בליל ויום ט"ו.
משלוח מנות
זריזין מקדימין למצוות לשלוח משלוח מנות בבוקר השכם מיד לאחר גמר התפילה.
החיוב הוא שתי מנות לאדם אחד וכל המרבה לשלוח לרעים הרי זה משובח, אך מוטב להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודה ומשלוח מנות.
צריך להקפיד לשלוח מנות דווקא דבר שראוי לאכילה כמות שהוא בלי תיקון והכנה ובישול.
שיעור המנות הוא לשלוח דבר חשוב בגודלו שראוי לכבד בו אורחים בתור מנה, וי"א שצריך שתהיה חשובה לפי ערך הנותן והמקבל וראוי להיזהר בכך לכתחילה.
י"א שאינו יוצא במשקה וי"א שיוצא, כמו כן י"א שאינו יוצא בתבלינים או אבקות להכנת מאכל או משקה כקפה נמס וכיו"ב, ולכן אע"פ שיש מרבותינו שלא הקפידו בכך כלל יש מקום להדר ולהיזהר בכך.
לכתחילה ישלח שתי המנות בבת אחת בשני כלים וע"י שליח אבל אם לא עשה כן יצא יד"ח.
מתנות לאביונים
יש לתת שתי מתנות לשתי אביונים וייתן שיעור מתנה חשובה.
לכתחילה יזדרז לתת בתחילת היום שזריזין מקדמין למצוות.
יכול לתת לשליח שיעביר לאביונים וצריך לכתחילה שיעביר להם בו ביום.
אין יוצאים במתנות לאביונים מכספי מעשר.
סעודה
חייב אדם לקבוע סעודה בפורים ולכתחילה יטול ידיו ויאכל בשר, ונהגו גם לאכול זרעונים שזה היה מאכלה של אסתר בבית אחשוורוש.
חייב איניש לבסומי.... אמנם אין לבטל שום מצוה משום כך, ולפיכך אין לשתות קודם מנחה כדי שיוכל להתפלל כראוי, ואם חושש שבגלל שתייתו ייבטל מברכת המזון או מערבית או שיזיק ויבייש את חבירו אין לו לשתות.
לכתחילה יש לקיים את המצוה בשתיית יין אדום, ואם אינו אוהבו ישתה לבן, ואם אינו אוהב יין ישתה כל משקה המשכר.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה