יום שישי, 2 בנובמבר 2012

שו"ת Mail (הרב זאב קצנלבוגן) - פרשת וירא תשע"ג


אשרי המאמין


שאלה:

יש לי חבר שמדי פעם מעלה כל מיני שאלות בנושאי אמונה. לא תמיד יש לי מה לענות לו, וזה יוצר אצלי הרגשה שלא בדקתי עד הסוף את היהדות שלי. השאלה היא, האם באמת מוטל עלי לעשות את זה או שאני אמור להישאר באמונה היחסית תמימה שקיבלתי מבית אבא. האם כל אדם צריך להיות באמת כמו אברהם אבינו ולחקור את האמונה של אבותיו?

הרב זאב קצנלבוגן:

יוצא לו אדם מביתו עם שטר של מאה שקלים בכיסו. הוא פורט את השטר בעלותו אל האוטובוס ותוחב את העודף אל כיסו. כאשר הוא יורד מן האוטובוס הוא נכנס  אל החנות הקרובה וקונה זוג בטריות. בהמשך הדרך קונה ידידנו בקבוק שתיה, עולה על האוטובוס חזור ומגיע לביתו. על פי החשבון, אצל ידידנו בכיס אמורים להיוותר שבעים שקלים, אך אויה שוד ושבר, הוא מכניס את היד אל הכיס ומוצא עשרים שקלים בלבד. האם נאמר שנפלה טעות בכללי המתמטיקה? או שנמצא אלף ואחד הסברים אחרים לתופעה כדוגמת כייס נחמד שנכנס לתמונה באמצע, חור בכיס, או שהוא פשוט שכח שהוא קנה גם שעון. מה שבטוח, שכללי המתמטיקה נכונים.

יש שתי רמות של ידיעה. האחת, מסגרת היהדות. כלומר א. הידיעה שיש אלוקים. ב. הידיעה שאלוקים דיבר ויכול לדבר עם בני האדם. ג. לי יש יכולת כיום לדעת מה אלוקים דיבר עם בני האדם. המסגרת הזו צריכה להיות ברורה לנו באופן מוחלט כשם שכללי המתמטיקה ברורים לנו באופן מוחלט. הידיעה השניה היא רמת הפרטים. ידיעה זו כוללת הבנת טעמן של מצוות כאלה ואחרות וגם תובנות ושאלות נוספות כדוגמת היכן היה אלוקים בשואה? או האם אלוקים יכול לברוא אבן שהוא אינו מסוגל להרים אותה? או מדוע אלוקים לא ברא את האדם בצורה כזו שלא יתבייש בשעה שהוא מקבל מתנות חינם? רמת הידיעה השניה היא חשובה ומרתקת, אך אם יש לי את המסגרת, אני כבר מסוגל לישון בלילה...

שיטתו של אברהם אבינו היא וודאי מיוחדת, אבל לא בונים עליה מדינה. הראיה היא שהקב"ה לא הסתמך על המחקרים הללו אלא היה צריך לרדת במיוחד על הר סיני. כלומר, לאחר מתן תורה הדבר החשוב הוא לדעת שאכן היה מעמד כזה (ידיעות ב' וג' במסגרת היהדות). עם שאר הפרטים נוכל לישון בלילה. אלא שראוי לכל אחד לפי חכמתו ללמוד לאט לאט את הדברים לקיים את הנאמר בפסוק "וידעת היום והשבות אל לבבך" שיהיו הדברים מיושבים אל הלב.

לעולם לא הייתי מזלזל באמונה התמימה שקיבלתי מבית אבא. לא כל אדם בודק האם אקמול הוא באמת מועיל או אולי הוא מזיק. חלק בלתי נפרד ממדיניות קבלת ההחלטות שלנו מורכב מהתבוננות על הרבה אנשים חכמים שסביבנו. בכל מקרה, להתעסק בשאלות שמטרידות אחרים - אין כל תועלת. להתעסק בשאלות שמטרידות אותי - אין קדוש מזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה