יום חמישי, 22 בנובמבר 2012

דבר המערכת - פרשת ויצא תשע"ג


בפרשתנו אנו פוגשים את רחל המיואשת – "ואם אין מתה אנוכי" – כשהיא מוצאת לעקרותה פיתרון די תמוה: "הנה אמתי בלהה, בא אליה ותלד על ברכי ואבנה גם אנוכי ממנה".
איך יקרה הנס הזה, בלהה תלד וכתוצאה מכך רחל תיוושע מעקרותה?
את ההסבר להצעתה של רחל אנו מוצאים בדברי רש"י: "ואבנה גם אנוכי - מהו 'גם'? אמרה לו זקנך אברהם היו לו בנים מהגר וחגר מתניו כנגד שרה, אמר לה זקנתי הכניסה צרתה לביתה, אמרה לו אם הדבר הזה מעכב, הנה אמתי בלהה, ואבנה גם אנכי ממנה כשרה".
שיעור עמוק מלמד יעקב את רחל, ואותנו.
אישה החיה בבית אחד עם אישה נוספת מוגדרת כ"צרה". הדבר הקשה ביותר לאישה, הוא לראות את בעלה חולק את תשומת ליבו עם אישה אחרת. שבירת המידה הקשה הזאת, בד בבד עם עשיית החסד העצומה עם האישה החדשה שנכנסת הביתה, מעוררת את מידת הרחמים – ובכוחה לחולל ניסים.
בשבועיים האחרונים היה העם היושב בציון נתון במלחמה קשה. קשה במיוחד לתושבי הדרום שסבלו רבות. עם זאת, המלחמה המסוכנת הזאת גבתה קורבנות מעטים מאד ביחס למתקפה המאסיבית שנחתה על ראשיהם של התושבים, והסתכמה בפחות מעשרה אנשים הי"ד.
כפי שלמדנו מיעקב, מילת הקוד היא: "חסד"! המצב שבו עם ישראל נכנס לסכנה מוציא ממנו את מידת החסד והרחמים הטבועה בו עוד מראשית כינונו בידי האבות והאימהות הקדושים. אם אנשים מוכנים לארח משפחות שלימות בביתם ללא קבלת תמורה, אם אנשים יושבים בביתם ומתפללים בכל ליבם להצלחתם של החיילים בחזית, אם אנשים תורמים מהונם ומזמנם למען המשפחות חסרות הבית ומאמצים אותם אל ליבם בחום רב, זה מגלה את העם היהודי במלוא יופיו ותפארתו.
מעשי החסד העצומים שנעשו בחסות המלחמה, ללא ספק, תרמו רבות לסיומה הנוכחי.
שבת שלום לכולם
חנוך והלל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה