יום חמישי, 29 בנובמבר 2012

הרב חנוך רוזנברג - פרשת וישלח תשע"ג


למה ללמוד גמרא?


הרב חנוך רוזנברג


שלא תתאכזבו: לא תמצאו בשורות הבאות שום הסבר למה ללמוד גמרא.

לפני שמתחילים להסביר את זה, חשוב לעמוד על החידוש שבכותרת המאמר. כל אחד שקורא עכשיו את המאמר הזה צריך להודות על שהוא נמצא במקום שמאפשר לשאול שאלה כזו, שרואה שאלות מסוג זה כלגיטימיות, מקום שמעודד לשאול את עצמנו באמת למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים.

השאלה הזו לא רק לגיטימית. היא מחוייבת. מי שלא שואל אותה צריך לשאול את עצמו למה הוא לא שואל אותה... בכל פעם מחדש אני נדהם לגלות אנשים שבהחלט יש ברשותם את המצרך המכונה "שכל", אבל כשמתחילים לגלגל איתם שיחה למה ובשביל מה, הם פשוט לא יודעים.

החוסר במודעות עצמית מה מניע אותנו ומהן המטרות שלנו, לא רק טומן בחובו סיכון שיום אחד, בדור הזה או בדור אחר, השאלות יפרצו החוצה בצורה שתביא נזק, אלא הוא מהווה בעיה מהותית ביהדות של אלו שאינם שואלים.

קיימות שתי גישות עקרוניות ביחס שלנו אל התורה והמצוות. הגישה האחת גורסת שאין מעניינינו לעסוק בערכים העומדים מאחורי התורה והמצוות. אלוקים ציוה אותנו ועלינו לציית להוראותיו. זוהי גישה שמעמידה את ערך הציות כערך בלעדי. הגישה השנייה גורסת שכל מצווה וכל דבר הכתוב בתורה בא לחנך אותנו, ללמד אותנו אורחות חיים ולעשות אותנו אנשים מתוקנים יותר.

אין ספק שערך הציות לאלוקים הוא ערך נכבד ביותר. כאנשים שאבותיהם זכו לחוות התגלות אלוקית על הר סיני, אנו מבינים שאם אלוקים ציוה אותנו משהו, זהו הדבר הנכון והטוב ביותר, ועלינו לציית לו גם כאשר איננו מבינים למה הוא ציוה זאת.

אך אם אנו מניחים שהתורה והמצוות באות לחנך אותנו עלינו לנסות להבין מה באה כל מצווה לעשות, ואיננו יכולים להסתפק בערך הציות בלבד. לדוגמא, אדם שיניח תפילין במשך מאה שנה ולא ישאל אף פעם "למה", לא יבין שהתפילין באות להזכיר לנו את המסרים הכתובים בהן. מי שלא שואל לא ימצא תשובה לשאלה שלא נשאלה.

אדם שנמצא במצב שהשאלה "למה" אינה מטרידה אותו, לא יגיע לעולם לתועלת הערכית שהמעשה שהוא עושה אמור להביא לו. אם אנו מבקשים שמצווה כלשהי תשפיע על אישיותינו, עלינו לברר היטב מה הערך שהמצווה הזו באה להנחיל לנו, ורק אז המעשים שלנו ישפיעו עלינו וישפרו אותנו.

אז למה באמת אנחנו לומדים גמרא?

זה מציק לכם? השאלה הזו מפריעה לכם? מצוין! לכו וחפשו לה תשובה! רק אל תענו לעצמכם "ככה"!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה