יום חמישי, 13 ביוני 2013

שו"ת Mail (הרב זאב קצנלבוגן) - פרשת חוקת תשע"ג


עסקים עם דתיים


שאלה: 

השבוע נכנסתי לאיזה עסק עם חבר שלי שמכיר את בעל הבית של המקום. החבר היה אמור להכיר לי את הבעלים לצרכי מסחר. ברגע שאני נכנס למקום והבעלים רואה אותי הוא לוחץ לי את היד ואומר לי "נעים מאד, שמי איציק (שם בדוי), אבל אני לא עושה עסקים עם דוסים". כך, במילים אלו.
איך היה עלי להגיב?

תשובה:

סטריאוטיפים הם עובדה קיימת. כמעט בכל מקום באנושות יש סטיגמות ודעות כאלה או אחרות על קבוצות שהן שונות מאיתנו. לעיתים הן מוצדקות. לעיתים למרות שהן לא מוצדקות יש הגיון שעומד מאחוריהן. מה שבטוח לא תמיד נוכל לשנות אותן...

וכבר אמר המשורר "אני ואתה נשנה את העולם"... ניתן לעשות מהפכות. ניתן לפתוח ערוץ טלביזיה, אתר אינטרנט שישווק את היהדות (כן, כן. במלחמה כמו במלחמה, נשתמש בכלים שלהם...), שיראה לכולם שהחרדים הם לא כאלה נוראים כפי שהם מוצגים בתקשורת... אבל לא נראה שבכך אתה מתעסק. השאלה היא האם יש משהו שתלוי בנו.

אני רוצה לשאול אותך שאלה ברמה האישית. האם רואים עליך ברחוב שאתה אדם שמחויב לתוכנית האלוקית בעולם? אני לא מתכוון לקוד לבוש או למשהו כזה. אני לא מזלזל לרגע בקוד לבוש אבל ברמה החיצונית הוא נתפס בעיני רבים כהשתייכות מגזרית ותו לא. (דרך אגב, גם בהשתייכות מגזרית יש לפעמים המון מעלות. היא קובעת גבולות גיזרה מראש וזה נהדר). אני מתכוון לקוד התנהגות. האם כאשר יש שאלה ממונית ברור לכל החברה שסביבך שאתה מחויב למשהו גבוה יותר מאשר רק לדאוג לאינטרסים הכלכליים שלך? האם כאשר פורצת מריבה ברור לכולם שלך יש אלוקים וזו בדיוק הסיבה שיש לך קודים מאד ברורים עד היכן אתה מוכן להתקדם במריבה הזו? האם תהליך בניית המעמד שלך בתוך החברה נעשה בצורה מבוקרת? אם התשובה לשאלות האלה והדומות להן היא חיובית אז אני ואתה נשנה את העולם...

ובעוד אני כותב אני רואה בעיני רוחי את הגבה השמאלית שלך מתרוממת ואתה שואל את עצמך, מה הוא רוצה ממני? הוא מצפה שאני אהיה מושלם? מנין לי לדעת כיצד אני נתפס בעיני החברה? ובכלל, החברה הרי כבר 'סימנה' אותי מראש במקרים רבים.

אז מה אני לא רוצה ממך? אני לא רוצה שתעשה סקר דעת קהל מה החברה הכללית שסביבך חושבת עליך. (זה לא יגמר טוב). אני גם לא רוצה שתעשה מהפכות על מנת לשנות את הסטיגמות על הדתיים. (זה חסר סיכוי). אני כן מאחל לך מכל הלב להיות מושלם... אבל עד אז...

עד אז, השאלה שאני שואל אותך היא האם אתה בחור שמתמודד. האם יש לך אתגרים דתיים בחיים או שהכול ברור  לך מראש. יש דברים שעושים כי ככה חונכתי ויש דברים שלא עושים כי ככה חונכתי. היחיד שיכול לענות על שאלה זו, זה אתה. ההתמודדות נמצאת אצלך בפנים. היא מופיעה גם כאשר אתה בחדרי חדרים וגם כאשר אתה מופיע על במות ציבוריות, אבל היא תמיד בפנים. אם אתה עובר לידה ונכנע מראש לכל דבר שדורש ממך מאמץ, אספר לך בסוד, אף פעם לא יסתכלו עליך כמו מי שיש לו אלוקים, כי זה לא כל כך בטוח שיש לך... אבל אם אתה מתמודד, אם אתה מנסה, לפעמים מצליח ולפעמים אולי לא, אבל מנסה לפחות, לך יש אלוקים! ואספר לך משהו קטן בסוד, לא יודע איך, אבל כולם מסביב גם ידעו את זה. ועליך יאמרו "פלוני שלמד תורה ראו כמה נאים מעשיו".

ואם לך יש אלוקים אז 'אני ואתה נשנה את העולם'.

ומה עם איציק (שם בדוי) אתה שואל? תאחל לו בריאות איתנה, ותאמר לו בשמי שהוא לגמרי הפסיד...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה