יום חמישי, 20 ביוני 2013

אלחנן גולדברג - פרשת בלק תשע"ג


החלטה אחת קטנה

אלחנן גולדברג


מעשה בשמש נאמן באחת העיירות שניקה את בית המדרש בשעת לילה מאוחרת. לפתע נפתחת הדלת, ומי מופיע בפתח? לא פחות ולא יותר, געציל, הגנב של העיירה.

השמש התכופף מיד מתחת לאחד השולחנות ע"מ לוודא שכל תכולת בית הכנסת נשארת במקומה לאחר הביקור, ובעיקר כדי לתפוס אותו 'על חם' פעם אחת ולתמיד. געציל, שלא הבחין בשמש, נכנס בשקט לבית הכנסת והתקדם לכיוון ארון הקודש. השמש עוקב אחריו ממחבואו, והנה הוא רואה אותו מנשק את הפרוכת ומתחיל לבכות... השמש היה בטוח שהוא הולך לשמוע אותו מתפלל על מישהו מקרוביו שסובל ממחלה כלשהי או על משהו דומה, הוא מחליט להאזין על מה בוכה געציל הגנב, ולתדהמתו הוא שומע את הגנב מתחנן: "ריבונו של עולם, תן לי רוח הקודש, ריבונו של עולם..."

יותר מזה הוא כבר לא יכל להתאפק, הוא מקפץ ממקום מחבואו ישירות אל הגנב ושואל אותו: "געציל יקירי, אף אחד לא נמצא פה מלבדנו, שמעתי על מה התפללת, אנא תסביר לי למה ביקשת רוח הקודש, זה הדבר היחיד שחסר לך?". ענה לו געציל: "מה כל כך קשה להבין? אתה יודע שאנחנו נמצאים בתקופת החורף והשלגים, אתה יודע כמה קשה באמצע הלילה לפרוץ לבית סגור ומסוגר, להתחיל לחפש בחושך את הארנק של בעל הבית וכל זה מתוך פחד שמא יתפסו אותי בכל רגע? אבל אם הייתה לי רוח הקודש הייתי יודע מראש איפה נמצאת הכספת, פונה ישר אליה וחוסך את כל הסבל המיותר הזה"...

את המשל הזה הביא הג"ר יעקב גלינסקי שליט"א בשם רבו הסבא מנובהרדוק זי"ע, על המעשה עם בלעם שמסופר בפרשה. בלעם, היה האדם היחיד מאומות העולם שקיבל נבואה מהקב"ה, אך לא די, אומר הסבא, שלא ניצל ולמד מהנבואה ששרתה עליו, אלא היה מנצל אותה ע"מ לקלל תמורת בצע כסף, כאותו גנב שמתפלל לקב"ה שייתן לו רוח הקודש, לא פחות, אבל כשהוא יקבל רוח הקודש הוא ישתמש בזה לעיסוקיו המפוקפקים.

בכל אדם יש כוחות מיוחדים שקיבל מהקב"ה, כל אחד והדברים המסוימים שהוא מיוחד בהם, אנחנו צריכים לדעת לנצל את הכוחות והכישרונות שלנו ולעשות איתם משהו חיובי שיהיה לתועלת, גם אם בהתחלה היא לא נראית גדולה כל כך, בהמשך זה ישפיע לטובה עלינו ועל הסובבים אותנו.

***

בשבוע שעבר הלך לעולמו הגאון ר' יהושע נויבירט זצ"ל שהתגורר בשכונת בית וגן בירושלים. בין כל מפעלי חייו שהותירו חותם בקרב כל היהדות החרדית והדתית היה המפעל המרכזי שהוא הספר 'שמירת שבת כהלכתה'.
הרב נויבירט זצ"ל כתב וערך את הספר שמירת שבת כהלכתה שהפך לנכס בכל בית יהודי בארץ ובעולם שיצא לראשונה לפני כחמישים שנה ובשנים האחרונות הודפסה מהדורה נוספת עם הוספה של עוד הלכות בנושאים האקטואליים לזמננו. 

את הסיפור מאחורי כתיבת הספר מספר הרב זצ"ל בהקדמה למהדורה האחרונה. היה זה לאחר מלחמת העולם השניה כשהוא ובני משפחתו ביקשו לעלות מהולנד, אליה נמלטו מאימת הנאצים ימ"ש, לארץ ישראל. בעיצומה של שבת קודש הופיעו מספר נציגים מטעם המדינה והודיעו להם כי יש אוניה היוצאת במהלך השבת לארץ.

מפחד שמא תהיה זו ההזדמנות האחרונה לעזוב את המקום הוכרח הרב לעלות על אותה אוניה תוך חילול שבת. עקב כך קיבל הרב על עצמו כשיגיע לארץ 'לעשות משהו' למען השבת.

כך יצא הספר המקיף ביותר על הלכות שבת שהפך לנכס חובה בכל בית יהודי בארץ ובעולם.

***

חשבתי לעצמי, באותם ימים בהם היה הרב על האוניה, הרי הוא היה צעיר מאוד, בטח בגיל של בחור ממוצע בישיבה, ובעקבות המאורעות קיבל על עצמו לעשות משהו למען השבת, כשאותו 'משהו' יכל להסתכם בתרומה צנועה להתקנת צופר של שבת בשכונה כלשהי. אבל הוא החליט לעשות משהו שישאיר חותם בעתיד, ומצא משהו שבאותם ימים היה חסר בבית של יהודי שומר תו"מ, ובנוסף זה משהו שהוא מיוחד בו ויש לו את היכולות והכישרון כדי לבצע אותו, ואיתו הוא מחולל את המהפכה שכבר הפכה להיסטוריה. אין כמעט בית יהודי שלא משתמש בספר שמירת שבת כהלכתה באופן קבוע.

***

הודעת טקסט שקיבלתי השבוע מהישיבה בישרה על כך שהלל עזרא שיחי' החליט להיפרד ממכשיר האייפון שלו לטובת מכשיר יותר נקי ומהודר.

ברגע הראשון זוהי עוד הודעה לא מעניינת במיוחד...

במחשבה שניה אולי זה נקרא 'לעשות משהו'? זה מעשה שנראה קטן בהתחלה אבל את התועלת שתצא ממנו עדיין אין לדעת...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה