יום חמישי, 7 במאי 2015

מורנו ראש הישיבה



כך נתכונן לחג השבועות!

א

עומדים אנו בתוך ימי ספירת העומר, ימי ההכנה לקראת חג השבועות 'זמן מתן תורתנו' רבים מבקשים לדעת בבהירות כיצד עלינו להתכונן לקראת מתן תורה ומהי תוכנית ההכנה הראויה שתכשיר אותנו השנה מחדש לזכות ב'אור התורה' היורד אלינו משמים מידי שנה בחג השבועות.
נראה בס"ד להציע כאן מסגרת ראויה של 'תוכנית הכנה' בהירה. תוכנית זו תוכל להיות תשתית יסודית לנושאים שבהם צריך כל יהודי להשתלם בהם לקראת החג אם הוא מבקש לזכות בכתרה של תורה.

ב

התנא במסכת אבות (ו,ג) אומר: "גדולה תורה מן הכהונה ומן המלכות. שהמלכות נקנית בשלושים מעלות, והכהונה נקנית בעשרים וארבעה, והתורה נקנית בעשרים וארבע דברים, ואלו הן: בתלמוד, בשמיעת האוזן, במקרא, במשנה, וכו'".
עלינו להבין מהי אותה 'תורה' שנקנית בדברים אלו, הרי לכאורה רבים מתוך ארבעים ושמונה הדברים הללו הם התורה בעצמה כגון, "בתלמוד" "במקרא" "במשנה", וכיצד יקנה האדם דברי תורה אלו עצמם? זאת ועוד, אם המקרא והתלמוד הם הדרך לקנות את התורה, מהי אפוא 'התורה' הנכספת שאותה קונים רק אחרי ארבעים ושמונה הדברים?
עוד עלינו להבין את ההקבלה שעושה המשנה בין מעלות המלכות והכהונה לבין גדלותה של התורה בריבוי קנייניה, הרי ארבעים ושמונה הדברים הללו שהתורה נקנית בהם הם רק 'דרכים' לקניין התורה ולא 'מעלות' המקבילות למעלות המלך ולמתנות הכהונה?
למדנו ממשנה זו יסוד נפלא. התורה הנכספת שעליה מדברת המשנה היא איננה מקבץ ידיעות תורניות אלא  היא הגדרת מהותו של היהודי המושלם שאנו רגילים לכנותו בן תורה.
מהות זו של האישיות התורנית המשולמת מורכבת מארבעים ושמונה מעלות שרכש לעצמו היהודי השלם, מעלות שהקנו לו את התואר 'בן התורה'.
כל יהודי שרכש לעצמו את ארבעים ושמונה המעלות הללו והתחבר עליהם בכל מהותו אישיותו נהפכת לאישיות תורנית, שבכתרה 'כתר תורה' משובצים ארבעים ושמונה מעלות, עליו כתבה המשנה שמעלותיה של האישיות הזו גדולה ממעלותיו של הכהן. הוא גדול יותר במעלותיו אפילו ממלך ישראל.

ג

אם נשים לב, ניווכח שבתוך ארבעים ושמונה מעלות אלו ישנם כמה סוגי מעלות שאפשר לחלק אותם לקבוצות של:
א. עניני יראת שמים כמו: יראה, מיעוט שחוק ועוד
ב. חומרי למידה, כמו: תלמוד, מקרא, משנה, ועוד
ג. הרגלי למידה נכונים, כמו: שמיעת האוזן, עריכת שפתיים, פלפול התלמידים, ועוד
ד. מידות טובות, כמו ענווה, שמחה, ועוד.
כל אחת מקבוצות מעלות אלו, אינם רק צורה ודרך 'איך' לרכוש תורה, אלא כל מעלה ממעלות אלו אם יצליח להפוך אותה היהודי ל'טבע שני' אצלו הוא יבנה בכך עוד קומה בבניין התורה של אישיותו. כי כל מעלה יש בה ערך והנהגה טובה כשלעצמה ובהתקבצות יחד הם יוצרים אישיות חדשה הנקראת 'בן-תורה'
תורה אינה מקבץ ידיעות תורניות, אלא יש בה את היכולת היחידה להכיר את הקב"ה ולהתחבר אליו כראוי.
תורה היא גילוי רצון האלוקים וכדי להבין את רצונו ולהתחבר אליו בחיבור שלם ומוצלח על היהודי להשתלם במקצוע היחיד שמכשיר אותו לכך והוא 'מקצוע התורה'. מקצוע זה אינו כשאר המקצועות הנרכשים אלא יש בו את הצורה הנכונה של החיים היהודיים.
כדי לחיות נכון נדרש היהודי לא רק ללמוד את התורה אלא 'לרכוש' אותה ולהפוך אותה לחלק בלתי נפרד בעצם חייו.
לשם כך דרושות ללומד ארבעה דברים:
א. יראת שמים
ב. ידיעות תורניות
ג. הרגלי למידה נכונים
ד. מידות טובות
בלעדי ארבעה עקרונות אלו לא נוכל להשיג ולהרגיש נכון את האלוקים המתגלה אל האדם בבהירות דרך לימוד התורה, ולא נצליח לחיות חיים יהודיים מושלמים.

ד

לאור דברים אלו מוצעת בזה דרך ברורה כהכנה לקבלת התורה.
התוכנית המוצעת היא כדלהלן:
בשלב הראשון, עלינו ללמוד היטב את המשנה באבות ולהבין לגמרי את כל אחת ממעלות התורה.
במפרשי המשנה מצאנו כמה פירושים לכל אחת מהמעלות האמורות, ומומלץ לכל לומד לאמץ את פירוש המעלה שהכי מדברת אליו.
בשלב השני עלינו לאמץ לעצמנו בכל יום עד לחג השבועות כמה מעלות ולתרגל אותן הלכה למעשה.
מומלץ כאמור לחלק לעצמנו את המשנה לארבעה הקבוצות האמורות שהן:
א. עניני יראת שמים
ב. חומרי הלמידה הנכונים
ג. הרגלי מידה נכונים
ד. מידות טובות
לאחר שחילקנו לעצמנו את המשנה ברשימה כתובה נוכל לאמץ ולתרגל בכל יום כמה ממעלות התורה לאחר שהצבנו אותן מול עיננו. בכך ניצור לעצמנו מסורת של תוכנית עבודה ברורה ומאתגרת.
טעימה הגונה זו מכל אחת מארבעים ושמונה המעלות  תיצור אצלנו שאיפה להשתלם בהם ולבנות אצלנו את האישיות התורנית הנכספת שהיא גדולה במעלותיה מכל אישיות אחרת בעולם.
לאחר הכנה שכזו יגיע אי"ה חג השבועות הבעל"ט ואור התורה היורד אלינו משמים ביום זה יעצים אצלנו את המעלות שטעמנו מהן בימי ההכנה לקראת החג.
כך נתכונן לחג השבועות כראוי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה