יום חמישי, 7 במאי 2015

דוד מור

לא להלוות בריבית, למה מה קרה?

"את כספך לא תתן לו בנשך", קשה לי להבין מה האיסור החמור בלקחת רבית מהלווה, אם חבר חייב מאתיים ₪ לקנות פאקט מחבר שחזר מאומן, אני מביא לו מאתיים והוא מחזיר מאתיים שלושים (זה כבר שיקול שלו אם עדיין שווה לקנות את הפאקט), מה יש? מה קרה? נעשה כמה ג'ובות אחי, מה אסור להרוויח?
רבי נתן בשם רבי נחמן כותב בליקוטי הלכות, "שהשפע של האדם בא לו בבחינת הנפש שלו, וכשאדם לווה ממון מאחרים אזי משועבד אליו שיעבוד גופו וכל נכסיו,בבחינת ''עבד לוה לאיש מלוה'', ואז נכלל נפש הלווה בנפש המלווה, ואזי מקבל המלווה ע''י זה שפע של ממון הבא גם מצד נפש הלווה, כי כל נפש יש לה איזה שפע של ממון. וזה עניין איסור ריבית".
בעצם זהו רעיון עצום, ברגע שחבר בא ולקח ממני כמה שקלים השפע של הממון שאמור להגיע אליו, עובר אלי, מדין ''שיעבוד'' מסוים של השפע הממוני שיורד על נפשו ''כי כל נפש יש לה איזה שפע של ממון''.
עכשיו, אוקיי הבנו את הרעיון איך כל זה קשור לאיסור ריבית?
הרעיון הוא שכשאדם מבין שהשפע מגיע מה' יתברך ובעצם יש לה' יתברך מספיק דרכים לתת לו שפע, אז הוא מסתפק בזה שחברו יחזיר לו את הקרן, שבקרן הזו לבדה גלום שפע רב שיספיק לו.

אבל כשהוא רוצה לאכול מהשני ע''י לקיחת רבית, יש בזה עניין של חוסר אמונה וביטחון בה' יתברך ''וזה עניין איסור ריבית''.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה