יום שישי, 26 באוקטובר 2012

שו"ת Mail (הרב זאב קצנלבוגן) - פרשת לך לך תשע"ג



אומרים שהבגדים אינם עושים את האדם...


שאלה:

אני לא מרגיש הזדהות עם הביגוד המקובל בצבור החרדי, בגלל שאני לא תמיד מתנהג כפי שמצופה מבחור ישיבה חרדי. יש עניין שאני אמשיך להתלבש כך? או שעלי להתלבש בצורה שלפי הרגשתי מביעה את מצבי הרוחני? אם התשובה היא חיובית, אני אשמח להבין מדוע.

הרב זאב קצנלבוגן:

מקובל לומר שהמילה בגד היא מן המילה בגידה. הסיבה שהמין האנושי משתמש בדבר הזה שנקרא בגד מתחילה מאותה בגידה של האדם הראשון בגן עדן. אבל גם היום בבגדים ישנו פוטנציאל בוגדני. מטרת הבגדים היא לכסות את המגולה (הגוף) ולגלות את הנסתר (האישיות). בוגדנות הבגדים באה לידי ביטוי בשני התחומים הללו. ישנם בגדים שאמנם מסתירים מבחינה טכנית את הגוף אך אוי לנו מאותה הסתרה, המעצב תכנן אותם כך שיבליטו כל חלקה טובה... גם בנושא גילוי האישיות הבגדים מסוגלים להיות בוגדניים. בדרך כלל צורת הלבוש משקפת את מציאות האדם ברגע נתון זה, עבודה, חתונה, בית משפט או בית מרזח. הרי לעולם לא אגיע לחתונה עם בגדי עבודה ולעבודה עם בגדי חתונה. אבל בכל זאת יש אפשרות לבגידה, מכירים את אלה שמתלבשים מליון דולר אבל בפועל יש להם אוברדרפט של שני מליון בבנק? עליהם אני מדבר. אם הבנתי נכון את שאלתך ידידי הטוב, אתה אינך מעונין להיות בוגד, אתה מעונין שבגדיך ישקפו את מציאותך האמיתית.

דמיינו לעצמכם אדם שיוצא לחתונה מירושלים לב"ב אך מכיון שהדרך אינה החתונה, הוא נשאר עם בגדי העבודה שלו, לוקח את בגדי החתונה בשקית ורק בכניסה לאולם הוא יחליף את הבגדים. מה תגידו? נראה לי שאם אני בדרך לחתונה מותר לי כבר ללבוש את בגדי החתונה...

ישנם אנשים שאינם חיים בחברה החרדית. הם לא חיים היום והם אינם מתכוונים לכך בעתיד. לאנשים אלו אין שום סיבה שבעולם להתלבש על פי הקוד החרדי. אך יש אנשים המעוניינים להשתייך ברמה זו או אחרת לחברה של אנשים יראי ה'. אם לא היום אז לפחות מחר. לאנשים כאלה כדאי להתלבש ברמה מסוימת כשייכים. אין מה לעשות, ההופעה החיצונית לא רק מושפעת מן הפנימיות אלא אף משפיעה עליה. שלא יעבדו עלינו, ישנם דברים שלבוש מכובד ימנע מאיתנו לעשות...!

ידידי הטוב, גם אם עדיין אינך בחתונה, אבל אתה מתכוון להגיע אליה, מותר לך כבר ללבוש את בגדי החתונה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה