יום שישי, 19 באוקטובר 2012

הלכות שאלת והזכרת גשמים - הרב ארי מור


שאלת והזכרת גשמים


תיקנו חז"ל להזכיר בברכת תחיית המתים "משיב הרוח ומוריד הגשם", ואם שכח ולא אמר או שמסתפק מה אמר, אם הזכיר "מוריד הטל" אינו חוזר.

אם לא סיים ברכת המתים ושכח לומר "משיב הרוח" וכו', יאמר "משיב הרוח" במקום שנזכר וימשיך הברכה. אם אמר ברוך אתה ה', יאמר "למדני חוקיך" ויאמר "משיב הרוח" ויחזור ויאמר את סיום הברכה. אם סיים הברכה אינו חוזר וימשיך אתה קדוש.

תיקנו חז"ל לבני א"י לומר מליל ז' מר חשון (ליל שלישי השבוע) "ותן טל ומטר לברכה" בברכת השנים.
אם אמר "ותן ברכה" במקום "ותן טל ומטר", ואפילו אם אמר "ותן טל" אבל לא הזכיר מטר, אם סיים התפילה אבל עדיין לא עקר רגליו לפסוע וגם לא אמר "יהיו לרצון אמרי פי" שאומרים לפני עקירת רגליו, חוזר לברכת השנים וממשיך כסדר.

ואם עקר רגליו או אמר "יהיו לרצון אמרי פי" הנאמר קודם עקירת רגליו, חוזר לראש התפילה.

אם נזכר קודם שאמר "שומע תפילה", יאמר בקשת ותן טל ומטר לפני שאומר "כי אתה שומע" וכו' וממשיך כסדר ואינו חוזר. ואם נזכר לאחר שאמר "כי אתה שומע", דינו כנ"ל שחוזר לברכת השנים אם לא עקר רגליו.

נזכר קודם שסיים ברכת השנים יאמר "ותן טל" וכו' במקום שנזכר, ואם סיים ברוך אתה ה' יאמר "למדני חוקיך" ויחזור ויאמר ותן טל ומטר וכו', ויחזור ויאמר וברך שנתינו כשנים הטובות ויסיים הברכה וימשיך כסדר, וטוב יותר שיאמר ותן טל וכו' וימשיך הברכה כולה כסדר. וכן הדין אם נזכר אחר שאמר וברך שנתינו כשנים הטובות וכו'.

אם סיים הברכה, אפילו לא התחיל ברכת "תקע בשופר", יאמר ותן טל וכו' בברכת שומע תפילה כנ"ל.

המסופק אם אמר ותן טל וכו' דינו כמי שלא אמר, כיון שאנו תולים שעל הרגל לשונו הוא הולך והוא רגיל לומר ותן ברכה וכנ"ל, אמנם לאחר שלושים יום אינו חוזר כיון שהתרגל לומר ותן טל ומטר.

גם מי שנאנס, שגג או פשע, והפסיד יומיים או שלושה מתוך השלושים יום, בכל זאת אינו חוזר, ויש מפקפקים בזה.

אפילו לא עברו שלושים יום, אם אמר 90 פעם ברך עלינו וכו' ותן טל וכו' דינו כמו שעברו שלושים יום ואינו חוזר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה