יום שישי, 26 באוקטובר 2012

הרב אברהם ליפשיץ - פרשת לך לך תשע"ג

"מאמע רחל"

הרב אברהם ליפשיץ

לקראת יא' חשוון – יום פטירת רחל אימנו לפני 3,563 שנה


"מאמע רחל, מאמע רחל" – מדוע לא מצאנו "מאמע שרה", "מאמע רבקה"?"קול ברמה נשמע... רחל מבכה על בניה" – מדוע רק רחל? היכן לאה? היכן...?

בואו נתבונן יחדיו בייחודיותה של רחל כלפי בניה.



"ותקנא רחל באחותה ותאמר אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי" (בראשית ל, א)

מדוע? מה יש? עד כדי כך?

"רחל הייתה עיקרו של בית" (רש"י מו, יט)

"מיטת יעקב נתונה תדיר באוהל רחל" (שבת נה:)

"שנים ילדה לי אשתי – יעקב לקח אשה מדעתו רק רחל... אשר היא אשתו ברצונו" (רמב"ן מד, כז)

ועדיין הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי...?!

מסקנת מאמע רחל: ללא בנים – לא צריכה חיים, גם כשהבעל הוא יעקב אבינו!


***


"וילך ראובן בימי קציר חיטים וימצא דודאים בשדה" (בראשית ל, יד)

ראובן חוזר עם דודאים – עשב יסמין מועיל להריון (אב"ע), "ותאמר רחל אל לאה תני נא לי מדודאי בנך". מה 

הייתה התמורה? "ותאמר רחל לכן ישכב עמך הלילה תחת דודאי בנך".

לאמור: קחי את בעלי – אני מעדיפה ילדים!

התנהגות מאמע רחל: ויתור על הבעל עבור הילדים


***


"ותלד רחל ותקש בלדתה ויהי בהקשותה בלדתה ותאמר לה המילדת אל תיראי כי גם זה לך בן, ויהי בצאת נפשה כי מתה... ואביו קרא לו בנימין ותמת רחל" (בראשית לה, יז)

בצאת נפשה... נולד בנימין, ומיד "ותמת רחל" בת לו' (ילקוט שמעוני)

אין יותר בנים = "אם אין" אזי "מתה אנוכי" = אין חיים!

מסקנת מאמע רחל: אין יותר בנים – אין יותר חיים


***


"ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל בארץ כנען בדרך בעוד כברת ארץ לבוא אפרתה ואקברה שם בדרך אפרת היא בית לחם" (בראשית מח, ז)

לא במערת המכפלה? ככה על הדרך, אפילו לא בבית עלמין סמוך לעיר?!

"אבל דע לך שעל פי הדיבור קברתיה שם שתהא לעזרה לבניה כשיגלה אותם נבוזראדן והיו עוברים דרך שם, יוצאת רחל ובוכה ומבקשת עליהם רחמים... והקב"ה משיבה: יש שכר לפעולתך" (רש"י שם)

מאמע רחל, כל משא חייה, מיתתה ואפילו קבורתה – עבור בניה.

התנהלות מאמע רחל: ויתור על קבורה מכובדת – למען הבנים


מאמע רחל ציוותה בחייה, במותה ובקבורתה, את עצמה עבור בניה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה