יום חמישי, 20 באוגוסט 2015

הרב זאבי קצלנבוגן

הולכים על בטוח

כמה הייתם מוכנים לשלם לו היה מישהו שיכול לומר לכם מראש האם העסק שפתחתם יצליח או לא, האם מסלול הלימודים שבחרתם באמת יתאים לכם, האם הזוגיות שבחרתם היא זו שמתאימה לכם באמת, הרבה נכון? אז מסתבר שיש שיטה כזו, ברמה מסוימת ניתן לחזות עתידות!
"כי אתה בא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך לא תלמד לעשות כתועבת הגויים ההם. לא ימצא  בך...קוסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף. וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים. כי תועבת ה' אלוקיך כל עושה אלה ובגלל התועבות האלה ה' אלוקיך מוריש אותם מפניך." (פרק י"ח פסוקים ט' – י"ב)
מסתבר שיש שיטה בה ניתן ברמה מסוימת לחזות את העתידות, לא רק שיטה אחת אלא הרבה שיטות. יש כאלה שעושים זאת בקסמים, יש כאלה הבודקים בעננים וכאלה הבודקים במעוף הציפור. יש כאלה המצליחים להעלות את נשמות המתים ולתקשר איתם ויש דרכים נוספות. הצד המשותף שבכולם שזו תועבה! הצד המשותף שבכולם שדרך חיים כזו גרמה לעמי כנען שגרו כאן לאבד את ארצם!
מה כל כך גרוע בלדעת מראש איך תעלה המערכת הזוגית שלי? מה כל כך גרוע לדעת מראש עוד לפני שאני משקיע סכומי עתק האם העסק יצליח או לא?
"תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (פרק י"ח פסוק י"ג)
פירוש רש"י – "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עמו ולחלקו."
הצורך האדיר של האדם לדעת את הדברים מראש מגיע מהצורך להיות בשליטה. אם נדע לאן הדברים מתגלגלים נוכל מראש להכין את התגובה שלנו. אבל פה בדיוק נמצאת הנקודה. תחושת השליטה עלולה להשכיח מאיתנו מי באמת מנהל את העולם. ברגע שאדם יודע בכל רגע נתון מה הולך להיות, אז איפה אלוקים נמצא בתמונה? תפקידו של האדם אינו להוביל את המערכת, תפקידו של האדם הוא להגיב נכון למקרים שהבורא יצר בעבורו. הבורא הוא זה שיחליט האם העסק שפתחנו יצליח או לא, מה שנשאר לנו זה לנהל את העסק נכון. לנהל אותו בנאמנות וביושר, לתת את המעשרות, לבטוח בבורא ולא לחשוב שכוחנו ועוצם ידינו עושה לנו את החיל. לדעת שהעושר מביא ניסיונות לחיים בדיוק כמו שהעוני מביא ניסיונות, לזכור שיש עוד כמה דברים קטנים בחיים חוץ מהעסק... ועוד.
התועבה הגדולה של עמי כנען היתה בכך שהם ניתקו את עצמם מאלוקים בכל מחיר. הם עשו את הכל על מנת להסתדר לבד. לנו יש דרך אחרת, לנו יש דרך של  "תמים תהיה עם ה' אלוקיך." תמים אין פירושו להיות טיפש. תמים פירושו שלם. להתהלך בשלמות עם דרכו של בורא עולם, לקבל את העובדות ולהתייחס אליהן על פי הספר כפי שהקב"ה מצפה מאיתנו, כי כאמור אין מקרה שאינו מביא איתו ניסיונות ולכל ניסיון יש את דרכי ההתמודדות שלו.
וכשאדם הולך בתמימות/שלמות עם דרכו של הבורא כבר אין תמיד מניעה שידע את העתידות. בצורה כזו יתכן אפי' שידיעת העתידות בדברים מסוימים יכולה להועיל לו.
"נביא מקרבך מקרב אחיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך, אליו תשמעון. ככל אשר שאלת מעם ה' אלוקיך בחורב... ויאמר ה' אלי הטיבו אשר דברו. נביא אקים להם... ונתתי דברי בפיו ודבר אליהם ככל אשר אצונו..." (פרק י"ח פסוקים ט"ו – י"ח)
גם לעם היהודי יש דרך לדעת את העתידות. לא גם אלא בעיקר לעם היהודי. משום שכל השיטות האחרות גם אם הן מצליחות הן מצליחות באחוזים מסוימים בלבד, ואילו הנביא אומר את דבר ה' ישירות, הוא מחובר ישר למקור, הוא אינו טועה. אך אין זה תפקידו של הנביא, הנביא לא נועד בשביל לחזות עתידות, הנביא נועד בשביל להביא את דבר ה' לעולם. לצורך כך יספר לו הבורא לפעמים גם את העתידות, אבל כאן המטרה היא הפוכה. כאן המטרה היא לא לשלוט במצב אלא לדעת לעשות את דבר ה' בצורה הטובה ביותר, וכשזה כך אין קדוש מזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה