יום חמישי, 20 באוגוסט 2015

הפורום


עם עלות ריח עשן הפחים השרופים מול מבנה ה"yes planet" בירושלים עולה השאלה הנושנה בדבר נחיצות, כדאיות והצדקת ההפגנות הנערכות במקום. להלן העובדות: בניין הקולנוע (ה' ירחם ויהפוך המקום לבית מדרש עם המחשות לימודיות..) הוקם על שטח פרטי, האזור בו הוא נפתח חילוני ברובו אם לא בכולו, יש ציבור צרכנים רחב מאד הנהנה ממנו והעובדה הקריטית ביותר – הוא פונה לקהל יעד חילוני לחלוטין. כעת צריך לשאול האם יש זכות להפגין כנגד הפתיחה הזאת והאם הנזק שזה גורם שווה את התוצאה המאוד לא וודאית.
 

שלומי הלר: השבוע שוחחתי עם יהודי שאינו שומר מצוות בקשר לפתיחת ה'יס פלאנט' בשבתות. הטענה שלו הייתה שזה שעת המבחן של הציבור החרדי. את הטענה "תנו לנו לעשות בשכונות שלנו מה שנוח לנו", המציאו החרדים (אם זה ההפרדה באוטובוסים, בסופרמרקט, בשקיות).
הבהרתי לו שמאחורי ההחלטה להתנגד לפתיחה בשבת  עומד עניין מהותי ואמיתי של קדושת השבת, עיר הקודש והדאגה שיהודי לא יחלל שבת. הוא בתגובה, הגיב בזלזול ובקריצה של "על מי אתה עובד?" חשבתי, איך הגענו למצב שהם חושבים ובעיקר מרגישים עמוק בלב שיש רק מלל בעמדות שלנו ובעקרונות שלנו ולא כל קו אדום הוא קו אדום ושכל עמדה של מורה דרך רוחני זוכה ל'אבל"...

ישי הריסון: חשוב להבהיר דבר שאולי ישפוך קצת אור על כל הפרשה וכמובן גם על מקרים דומים שהיו ויהיו בעתיד.
צריך לדעת שגם אם העובדות שנכתבו נכונות, צריך להפנים שירושלים עיר הקודש היא כמו אונייה. אי אפשר שיבוא נוסע באונייה ויגיד אני עושה חור בתא שלי, זה שטח פרטי ששילמתי עליו. לכן גם כשזה לא במקום חרדי זה פוגע בעיר כולה. זה יגרום לכך שייפתחו עוד מקומות וכן יפר את הסטאטוס קוו שנקבע בעיר.
לכן כמו שהחילונים לא רוצים שהחרדים יפגעו ברגשות שלהם, כך גם הם לא צריכים לפגוע ברגשות שלנו.
חשוב להבהיר שאני נגד הפגנות כוח ובעד לפתור את הדברים מתוך דיבור והתחשבות הדדית של שני הצדדים.

אליהו מרגי: מצב שבעיר כמו ירושלים יש מתחם של חילול שבת המוני, הוא לא מתקבל על הדעת. אבל יש עוד דבר שלא מתקבל על הדעת. לשרוף פחים, לחסום כבישים ולעשות חילול ה' זה דבר שיותר לא מתקבל על הדעת, וודאי אם זה לא בהוראת רבנים. יש דרכים לפעול. בשביל זה יש לנו נציגים בעירייה ובכנסת שיפעלו ויש את גדולי ישראל שינחו אותם.

יהודה גלברמן: לא היה שום מאבק מול ברקת על בתי קולנוע שהיו פתוחים שנים לפני שהוא הגיע. המאבק על ערכים שמובלים בירושלים במהלך השנים האחרונות. אי שמירת החוק הקובע כי על עסקים ציבוריים להיות סגורים בשבת הוא הדבר היותר דומיננטי במאבק. רק כאשר המאבק הוא על ה-כ-ל גם מצד החרדים שומעים מאבק על ה-כ-ל.

עזרא הררי רפול: הציבור החילוני תמיד טוען שחרדים צריכים להתנהג יותר טוב מהם כי לחרדים יש תורה והם צריכים לנהוג בהתאם. מה שהחרדים כואבים את השבת, זה בשם אותה תורה שהחילונים תמיד צועקים עלינו שאנחנו לפעול כמו שהיא אומרת. אז נכון שזאת לא הדרך לזרוק אבנים ולשרוף פחים, אבל בהחלט ראוי לגנות בצורה מסודרת ולכאוב את כאבה של השבת הנרמסת, לא בהפגנה אלא במחאה עם גדולי הדור וראשי המחנה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה