יום חמישי, 18 באפריל 2013

הלכות ספירת העומר - הרב ארי מור


ספירת העומר

מצוה לספור ספירת העומר בתחילת הלילה שזריזין מקדימין למצוות ו'תמימות תהיינה', אמנם כיון שספירה בציבור ברוב עם ודין תדיר ושאינו תדיר עדיפים, לכן יתפלל ערבית עם הצבור קודם שיספור. ולכן מן הראוי להקדים תפילת ערבית בימים אלו גם למי שרגיל בשאר ימות השנה להתפלל במנין קבוע בשעה מאוחרת.
מי שאינו יכול להתפלל מוקדם, נחלקו הפוסקים האם ימתין לספור עם הציבור במנין המאוחר או שמא יספור עכשיו ויתפלל מאוחר יותר. אמנם נראה שמי שיודע שהוא עלול מחמת כן לשכוח ח"ו לספור, יספור מיד בכניסת הלילה ביחידות כדי שלא תבטל ממנו המצוה.
מצוה שתהיה הספירה תמימה דהיינו שלמה, ולכן מי שלא ספר בלילה יספור ביום. אם שכח לספור ביום, כיון שלדעת חלק מן הפוסקים הפסיד המצוה כיון שכבר לא תהיה שלימה, וספק ברכות להקל, יספור בשאר הימים בלא ברכה.
מן הראוי שאדם ששכח ספירה ישמע מאחר את הברכה ויגיד לו להוציאו ידי חובה, ואין לסמוך על כך שמסתמא דעת הש"ץ להוציאו. אמנם גם מי שיוצא בברכה אינו יכול לצאת ע"י ספירת חברו אלא תיכף מששמע הברכה יספור בעצמו שלא יהיה הפסק.
לדעת ערוה"ש למי ששכח יום אחד ישנה עצה לומר הברכה בלשון ארמית "בריך רחמנא מרא מלכא דעלמא אשר קדשנו" וכו', אמנם יש שחלקו עליו שגם בזה יש חשש מוציא שם שמים לבטלה, ונהרא נהרא ופשטיה ויעשה שאלת חכם.
אסור להסתפר ולהתגלח בימים אלו לדעת האריז"ל דהיינו מפסח עד ערב שבועות, ויש מתירים גם לדעת האר"י ביום ל"ג בעומר. ומן הדין הנגלה הדבר תלוי במנהג, יש נוהגים לאסור מפסח עד ל"ג בעומר ומותר לאחר מכן, ויש נוהגים לאסור מר"ח אייר עד ערב שבועות.
אסור לרקוד ריקודים ומחולות אפילו של מצוה כשמחת חתן וכלה בימים אלו. ולענין שמיעת מוסיקה נחלקו גדולי האחרונים אם מותר או אסור בימים אלו, והאם יש חילוק בין live למוסיקה מוקלטת, ומנהג ישראל לאסור כל מוסיקה בימים אלו ואפילו מוסיקה ווקאלית, ופורץ גדר ישכנו נחש. אמנם המיקל לשמוע אחר ל"ג בעומר אע"ג שמנהגו לענין תספורת מר"ח עד שבועות יש לו על מי לסמוך.
נחלקו הפוסקים אם מותר לחדש כלים או בגדים וכיו"ב בימים אלו ולברך שהחיינו, ודעת רוב הפוסקים שאין בזה איסור שאינו כימי בין המצרים, אמנם מוכח מדברי חכמי אשכנז הקדמונים (כתרומת הדשן ועוד) שגם בימים אלו יש לאסור, ולכן מן הראוי לחדש בשבת שבזה ודאי לא נאסר (וכן העיד בלקט יושר שכך נהג רבו התרומת הדשן).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה