ניסיונות
מנחם וקסלר
"משה"?! אין קול ואין עונה, גם היום משה לא הגיע ל'וועד', פעם
שלישית, ציין הרב לעצמו. הרב, ר' שולם שבדרון, חושש לשלומו של הבחור והולך להתעניין,
משה מופתע מהדמות הניצבת בפתח, מכניס את הרב ומציע כסא, ולאחר שהתיישב, שואל אותו
הרב לסיבה הטובה שמונעת מבחור צעיר כמוהו להשתתף בשיעור? תשובות מתחמקות עברו ליד אוזנו
של ר' שולם, אך לאחר הפצרותיו הרבות נכנע הבחור וסיפר ביבושת שבדיוק עכשיו זו עונת
משחקי הכדור, ומאחר שאלו מתקיימים בשעת השיעור הוא נאלץ להיעדר. "על איזה משחקים
מדובר"? תוהה הרב בקולו החביב, ומשה מסביר בקצרה שיש שתי קבוצות, כדור, שער,
כל קבוצה נגד השניה... ושרגע המשחק הוא כשהכדור נכנס לשער. משה לא האמין שהוא ישב
אי פעם ליד הרב ויספר לו סיפורי "כדורגל"... ר' שולם מעמיד פני תם ולא
מבין מה הפואנטה במשחק, "בא עימי והראה לך שאני בועט עשרים כדורים במהירות הבזק
לתוך השער", משה מחייך מתחת לשפמו ומשלים את הסבריו, "החכמה הגדולה היא
לבוא כשיש על המגרש קבוצה שלימה שמונעת ממך להכניס את הכדור"... אני מבטיח
לבוא אחרי שתגמר העונה. הרב מתרומם, מחייך אל משה ואומר בחיבה, "ישמעו נא
אוזניך, אם תבוא לשיעור אחרי העונה, זה כמו לבוא בלילה ולהכניס את הכדור לשער...
הניסיון שלך הוא לבוא עכשיו! כשיש לא קבוצה אחת שמפריעה, אלא שתי קבוצות מפריעות
לך לבוא לשיעור, בא והיכנס בשערי בית המדרש".
הקב"ה מנסה את אברהם בשתי הפרשיות האחרונות בעשרה ניסיונות,
וכשבפרשה שלנו הוא לוקח את אשתו עוד לפני שחיתנו את בנם יחידם, אברהם לא נשברה רוחו,
הוא קם מהשבעה, קובר את אשתו, ופונה לנאמן ביתו כדי להשביע אותו, ולשלוח אותו
להביא בת ישראל כשרה ליצחק בנו. מביא מחבר הספר "והאר עינינו" נקודה
מעניינת בעניין הניסיון, הניסיון הוא שני חלקים, האחד – האם להתקרב למצב של
ניסיון, והשני – העמידה מול הניסיון, נקודת הבחירה, כשדנים אדם בביה"ד של
מעלה על אי-עמידה בניסיון, התביעה הגדולה והעיקרית היא למה הלכת לשם, הרי ידעת שיהיה
לך ניסיון שם?? יהודי שלא קם ל'שחריס', נתבע על זה שהלך לישון מאוחר, מה שהוא לא
קם זה כבר נקרא לזה סוג של תוצאה... מה שכן מעודד אותנו, מוסיף המחבר, שברגע שהאדם
מתלבט עם עצמו ונלחם עם היצר, גם אם בסוף לא עמד בניסיון, יש לו שכר על כל שניה ושניה
של מחשבה של "לא ליפול בניסיון".
מי יתן
ונצליח כולנו, נצליח לא להגיע לשם בכלל!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה