יום שני, 24 בספטמבר 2012

שו"ת Mail (הרב זאב קצנלבוגן) - יום כיפור תשע"ג


ספירלת התשובה


שאלה:

שוב ראש השנה, עשרת ימי תשובה, יום כפור. בדיוק כמו בשנה שעברה. בדיוק כמו בשנה הבאה... על מי אנחנו עובדים? הימים האלה מקפיצים אותנו גבוה, אבל מיד אחר כך אנחנו נוחתים לאותו מקום שהיינו בו לפני זה. אז למה? בשביל מה? בשביל מי? בתכל'ס, מה זה מוסיף לנו להמשך, לחיים, ליום יום? מישהו באמת עושה סוויצ' רציני בעקבות הימים האלו? האם הציפיה לשינוי היא סתם אשליה מתוקה?

הרב זאב קצנלבוגן:

האמת היא שמתחשק לי לענות ברמה אנושית פשוטה. בשביל מה אתה עושה טיפול עשר במכונית? כדי שהשמן שוב יתלכלך? כדי שהפלגים שוב ישרפו? כנראה שכן. כי אם היינו ממשיכים לנסוע על השמן המלוכלך והפלגים השרופים כנראה שהיינו שורפים גם ראש מנוע... בקיצור, לימים האלו יש ערך אדיר לפחות של שימור הקיים. עשיית התשובה כמוה כביקורת עצמית הבאה למנוע הידרדרות נוספת מעבר לתיקון. נדמיין לעצמנו שדקה לאחר שהשופט גוזר את דינו של הנאשם לחמש עשרה שנה בכלא יאמר הנאשם לשופט: "כבוד השופט, בכל מקרה אני רץ מכאן לנשיא על מנת לבקש חנינה ואף גם אקבל אותה, אז בבקשה ממך תחסוך לי את הריצה ותוותר לי אתה בעצמך..." כולנו מבינים שויתור מצדו של השופט ייצור אנרכיה מוחלטת. כלומר כל אדם בשלב מסוים צריך להתאים את עצמו לכללים.

רציתי לענות ברמה האנושית הפשוטה, אבל לא אעשה זאת. משום שלגבי השאלה היפה הזו אמר הנביא ישעיהו שלא ניתן לחשוב בצורה אנושית. "יעזוב רשע דרכו.. וישוב...". וכאן הבן שואל, על מי אנחנו עובדים? היינו בסרט הזה כבר. עונה הנביא "כי לא מחשבותי מחשבותיכם..." ברור לכולם שבפעם השמונים שאבקש מאשתי סליחה על אותו הדבר, היא תענה בנימוס ותאמר, ידידי אני סולחת אבל אולי תרד ממני כבר?! אבל אצל הקב"ה במקרה הזה זה עובד אחרת. וממשיך הנביא "כי כאשר ירד הגשם והשלג ושמה לא ישוב". דמיינו לעצמכם, מגיע אורח מהמאדים ביום גשום, הוא רואה את כמויות המים האדירות היורדות ומחפש לאן הן הולכות וראה זה פלא, הן נבלעות באדמה כאילו לא היו. לא חבל על כל המים? אין לכם בעיות כינרת? שואל ידידנו מהמאדים. אך מה התשובה? "כי אם הרוה את הארץ והולידה והצמיחה...". חכה בסבלנות, נאמר לו. זה רק תחילתו של התהליך. תבא בעוד חצי שנה תראה לבד איזה שדות מוריקים יהיו לנו כאן. "כן יהיה דברי... לא ישוב אלי ריקם... והצליח אשר שלחתיו". הבנו? שום טיפת מים אינה הולכת לאיבוד, זה פשוט ענין של תהליכים. הרווח גם אם אינו נראה לעין כעת, מובטח. שווה לנסות. הקב"ה בעצמו חתום על הצ'ק הזה...

בהצלחה רבה!
    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה