יום שני, 24 בספטמבר 2012

דבר המערכת - יום כיפור תשע"ג


אחים יקרים!

חודש תשרי הוא חודש מופלא שעובר מהר מדי...

עברנו את ראש השנה ועוד לפני שהספקנו להתאושש אנחנו מגיעים ליום כיפור, יום כפרה וסליחה, יום שבו אנו מיטהרים ומתרוממים, יום שבו נפשנו מצטיידת בעוצמות שמשפיעות, במודע או שלא במודע, על כל השנה הקרובה.

בימי הסליחות זעקנו שוב ושוב את י"ג מידות הרחמים של הקב"ה. ביום כיפור נמשיך לחזור עליהם עוד פעם ועוד פעם. מדוע? חכמים שתיקנו לנו את אמירת י"ג מידות רצו שנחזור עליהן כל כך הרבה פעמים, כדי שנכניס אותן לליבנו ונהיה בטוחים בחסדו ובטובו של אלוקים, וברצונו להיטיב עימנו אם רק נפתח לו פתח קטנטן.

אחת מאימרותיו הידועות של גדול התנאים רבי עקיבא, שייכת במובהק לימים אלו, ונשנתה בסיומה של מסכת יומא העוסקת בעבודת יום הכיפורים: "אשריכם ישראל, לפני מי אתם מיטהרים ומי מטהר אתכם, אביכם שבשמיים, שנאמר 'וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם', ואומר 'מקוה ישראל ה'', מה מקווה מטהר את הטמאים – אף הקב"ה מטהר את ישראל".

מי שזכה לטעום פעם טעמו של מקווה טוב... אחח... רק הוא מסוגל לדמיין קצת במה מדובר. ההרגשה הנפלאה כשאתה עולה מהמים, כמו חדש, כמו תינוק שנולד, כמו אדם בלי עבר, טהור. זוהי ההרגשה שאמורה ללוות אותנו לאורכו של יום כיפור. הרגשה כזו מעמעמת את תחושת הצמא, את כאבי הרגליים מהעמידה הממושכת ואת העייפות. יש לנו מקווה שקוראים לו אבינו שבשמיים! מקווה שמטהר אותנו ובורא אותנו מחדש.

ומיד לאחר יום כיפור... נחיתה... מה נחיתה? צניחה חופשית! ישר לבלגן של ערב סוכות, ריצות, סידורים, קניות, פטישים וסכך. אחר כך סוכות, רצים משמחת בית השואבה אחת לשנייה, פה רוקדים קצת, שם טועמים משהו, כאן פוגשים חברים...

אז מה באמת נשאר מהטהרה של יום כיפור? נשאר בכלל משהו?

אם אנחנו רוצים שהזיכרון המתוק של היום הנפלא הזה ישאר בנו לאורך זמן, יש לזה עצה אחת בלבד. קבלה. משהו קטן שנקבל על עצמנו, משהו שיהיה אפשר להתמיד בו ויהיה מזכרת מיום כיפור לכל התשע"ג הארוכה שלפנינו.

המגיד הנודע, ר' שלום שבדרון זצ"ל, מספר שכשהוא למד בצעירותו בישיבת חברון, כינס אותם המשגיח ר' מאיר חדש זצ"ל לפני יום כיפור, וביקש מכל אחד לחשוב על קבלה כלשהי שהוא יכול לקבל על עצמו לשנה הקרובה. כשהם חשבו והחליטו, אמר להם המשגיח: עכשיו, תורידו מהקבלה הזו חצי, וכשהם חשבו והורידו חצי מהקבלה אמר להם המשגיח: עכשיו, תורידו חצי ממה שנשאר ואת זה תקבלו על עצמכם...

כי היצר הרע הוא חכם גדול, והוא מפתה אותנו לחשוב על קבלות גדולות ונשגבות שיומיים אחרי יום כיפור לא נשאר מהם זכר... לכן, נחשוב על משהו קטן, ממש קטן, שאנחנו יכולים להתקדם בו, ואנחנו מסוגלים להיאחז בו ברצינות ולהשאיר בפינו את טעמה המתוק של טהרת יום כיפור לאורך זמן!

בהצלחה!
חנוך והלל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה