יום ראשון, 16 בספטמבר 2012

יהודה גלברמן - ראש השנה תשע"ג


מה כבר שווה חיזוק אחד קטן?

יהודה גלברמן


ידועים דברי רבי ישראל סלנטר זצ"ל, שהיה אבי אבות המוסר בדור הקודם, שכדאי לאדם שילמד מוסר כל החיים כדי להינצל מעוון אחד, וממילא כדאי להתאמץ בימים הללו בשביל להינצל, ולו מעוון אחד.

אך יותר מזה צריך להבין, שאי אפשר להגיע לראש השנה או יום כיפור בלי הכנה. כמו שלחתונה לא מגיעים סתם כך, או להבדיל לטקס במסדר צבאי מתכוננים חודשים לפני, כך גם כאן.

ברגעים ראשונים אלו של השנה, ה' יתברך, כביכול, מופיע לעינינו. אך ברגע שלאחר מכן הוא מאלצנו לחפשו ולבקשו, בהבטחה כי אכן נמצאנו אם רק נבקש: "ובקשתם משם את ה' אלוקיך, ומצאת כי תדרשנו..."

אולם למי שדרכו קשה, למי שלבבו ונפשו אינם פנויים לדרוש את ה', מי שנכבש על ידי מאבקי חייו, בעבורו אמרו חז"ל: "דרשו ה' בהמצאו, קראוהו בהיותיו קרוב - אלו עשרה ימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים".

בימים הנוראים, כאשר יורדת ההשראה על נפשו של האדם, קרוב הוא האלוקים לקוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת. אז ניתן למצוא אותו בינינו, איתנו ובתוכנו.

ההכרה במלכות ה' היא תוכנה של תפילת ראש השנה. ההמלכה שממליך האדם את הקב"ה על עצמו ועל כל הבריאה, פירושה קבלת עול מלכות שמים בצורה הכרתית ומוחשית. הכרה זו יכולה לבוא רק כאשר האדם מודע לכך שהוא עומד לדין, שהוא חש שגורל חייו אינו נתון בידיו, אלא תלוי בהחלטת הבורא. הוא מתפלל ומתחנן: "זכרנו לחיים", ביודעו שחייו תלויים בבורא. מתוך כך הוא מציב לעצמו את שאיפת חיים בהתאם לרצון ה', ומבקש חיים שהם "למענך אלוקים חיים".

ההכרה במלכות ה' הבלעדית והנצחית והתאמת שאיפות החיים למטרות שהציב הבורא לאדם, הן היסוד לתשובה. ככל שיעמיק האדם ויבסס את הכרתו במלכות ה', באותה מידה תהיה שיבתו אליו רצינית ומעמיקה יותר.

כל אשר חדר אלוקים ללבו, ולו רק פעם אחת, לו רק היום, מצטרף אל רבבות מיליוני העדים של כל הדורות אשר הכריזו: "ה' מלך, ה' מלך, ה' ימלוך לעולם ועד".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה