יום שני, 24 בספטמבר 2012

הלכות ליום כיפור (הרב ארי מור) - יום כיפור תשע"ג


יום הכיפורים


כתוב בתורה "ועניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב", וקיבלו חז"ל שמצווה מכאן לאכול ביום התשיעי ערב יום כיפור, ונחשב כאילו התענה. ולכן יש לאדם למעט בלימודו ובעסקיו בערב יום כיפור כדי שיוכל לאכול ולשתות.

נהגו לטבול בערב יום כיפור במקווה טהרה קודם תפילת מנחה, ויש שנהגו לטבול לאחר הסעודה המפסקת כדי לסמוך את הטבילה ליום הכיפורים.

המנהג לטבול שלוש פעמים, ויפה יעשה אם יוכל להתוודות שם.

חייב אדם מן התורה להתוודות על חטאיו, וחייבונו חז"ל לומר חמישה וידויים ביום כיפור, במעריב, שחרית, מוסף, מנחה ונעילה. אמנם חששו חז"ל שמא ייחנק אדם או שתיטרף דעתו בסעודה המפסקת, ולכן חייבונו לומר וידוי בתפילת מנחה קודם הסעודה המפסקת.

בוידוי שאומר בלחש מן הראוי שיפרט חטאיו הידועים לו ויזכיר כל חטא לפי סדר הא' ב' של סדר 'אשמנו', לדוגמא, אם אכל מאכלות אסורות יתוודה אחרי שאומר 'אשמנו' ויאמר "אכלתי מאכלות אסורות", וכמו שסידר סדר הוידוי בספר חיי אדם.

עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו, ומכל מקום צריך להתוודות עליהן אפילו אם כבר ריצה את חברו.

טוב להתנות קודם שאוכל סעודה מפסקת שאם ירצה יחזור ויאכל אף לאחר ברכת המזון.

מצות עשה מן התורה להוסיף מחול על הקודש בערב יום כיפור, ולכן יאמר לכתחילה חצי שעה קודם השקיעה שמקבל על עצמו קדושת יום הכיפורים, ומשעה זו נאסר במלאכה ובחמשת העינויים.

מי שאיחר מחמת אונס ולא היה יכול להתפלל אחת מן התפילות ביום כיפור, צריך להשלים גם את תפילת השמונה עשרה וגם את הוידוי, כדי שיהיו לו לפחות עשרה וידויים.

בוידוי הנאמר בקול רם יחד עם הש"ץ, אין לפרוט את חטאיו בקול רם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה