בלעם הרשע שמופיע בפרשה הוא אדם מחושב, התורה מביאה את מילותיו של בלעם
עצמו "ויודע דעת עליון". הוא מבין שישנם כללים שאותם קבע בורא העולם כדי
להנהיג את המציאות והכללים הללו מחייבים ופועלים. יש בהם הגיון פנימי ויש בהם צדק.
הוא מנסה לחשוב איך להשתמש בכללים הללו כדי להוביל את הדברים כרצונו. כביכול
"לדחוק את הקב"ה לפינה". ויש הגיון בדבריו שהרי הכללים שקבע
הקב"ה מובילים בדרך שבה השתמש בהם בלעם אל הכיוון שאליו הוא שואף. הקב"ה
בעצמו מתפאר בעובדה שהפך את הקללה לברכה לעם ישראל "כי אהבך ה' אלוקיך".
זה לא דבר מובן מאליו. הפסוק בספר איוב אומר "והוא באחד ומי ישיבנו ונפשו
איוותה ויעש" . כלומר שישנה מגמה אלוקית אחת והיא להוביל את העולם לידיעת
אלוקים ולמצב טוב יותר. והמטרה הזו קשורה בגורלו של עם ישראל. והמטרה הזו תצא
לפועל אע"פ שאנשים כמו בלעם מנסים להשתמש בכללים בכדי להפריע לתוכנית
האלוקית. הרמח"ל בספר "דעת תבונות" קורא להנהגה הזו "הנהגת
הייחוד". ייחודו יתברך הוא ההבטחה האלוקית שהטוב מנצח בכל מקרה. וכל המחשבות
הרעות לא יכולות להפריע למטרה ולייעוד הסופי .
שתהיה לכולנו שבת שלום.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה