יום שישי, 12 באוגוסט 2016

שו"ת מייל- הרב זאבי קצנלבוגן שליט"א


כשנגמר השכל מתחילה האמונה?

שאלה:
שלום הרב,
לאחרונה התעורר כאן בישיבה ויכוח רציני בעקבות משפט של אדם מפורסם שבויכוח מתוקשר עם אדם חילוני אמר "איפה שנגמר השכל מתחילה האמונה" האם האמונה היהודית היא רציונלית ומבוססת על הבנה שכלית?

תשובה:
שלום לך
אני חושב שיש משהו מטעה במשפט הזה. בשמיעה ראשונה זה נשמע שהאמונה היא משהו שלא ניתן להסביר, כי הרי לו היה ניתן להסביר אותה, לא היתה זו אמונה אלא ידיעה.
אבל אני שומע במשפט הזה משהו קצת שונה.
מה דעתך, אם קבעתי עם אשתי להיפגש בשעה שמונה בערב בגאולה, אני יכול לסמוך עליה שהיא תגיע עד כמה שזה יהיה תלוי בה? אתה מקוה שכן. נכון? זו הרי אמונה. אין לי שום יכולת וודאית לדעת שהיא אכן תגיע, אבל יש לי סיבה עמוקה להאמין שזה יקרה על סמך ההיכרות שלי איתה. אז זה רציונאלי להאמין שהיא תגיע? האמונה אינה רציונאלית (שכלתנית) אבל הסיבה להאמין היא רציונאלית מאד. אם אתה מכיר מישהו באופן עמוק על יכולותיו ורצונותיו, אתה יכול להאמין לו אם הוא מבטיח לך להיות לך לעזר בשעת הצורך.
אמונה בתורה, אין פרושה להאמין במציאותו של מנהיג. עובדה זו מבחינת התורה נקראת ידיעה - ״אתה הראת לדעת כי השם הוא האלוקים״ ועוד. את מנהיג העולם ובוראו פגשנו באופן חושי ביציאת מצרים ובכל הארועים הגדולים במדבר. כל מה שנותר לנו לאחר שראינו את יכולותיו ורצונותיו, להאמין לו לכל הבטחותיו הנוספות ולהיות נאמנים לו בעקבות כך. וזה כבר רציונאלי בטרוף.

ברכה והצלחה,

זאבי קצנלבוגן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה