יום שישי, 16 בספטמבר 2016

ידע, הוא כח? (בחור החפץ בעילום שמו)



1.קיימת אקסיומה ידועה שאומרת שידע הוא כח.
השאלה היא אם גם היום בעידן גוגל והסמארטפונים עדיין ידע הוא כח? הרי כל אידיוט עם גלקסי (אפילו 3) יכול למצוא כמעט כל ידע שהוא רוצה ברשת. האם עדיין יהיה יתרון לידען?
בסופו של דבר ידע נותן לי יכולת וגם ליכולת יש את האופציה לתת לי ידע (אם בהתנסות או פשוט בניצול היכולת על מאגרי הידע) אז איפה ההבדל בין האנשים חכמים ו/או מוצלחים לבין אלו שלא?
ועוד יותר, מה ההבדל בין שני אנשים שכמות הידע שלהם היא מרשימה ביותר ביחס לאוכלוסיה הכללית, לצורך העניין אלברט איינשטיין ונילס בוהר (פיזיקאי ידוע מזמנו של איינשטיין) הרי מבחינת הידע הם דומים במהותם וגם מבחינת ההשקעה הם מאד דומים וכל אחד מהם השקיע בידע ומחקר את מירב יכולותיו.
ההבדל יהיה-דבר ראשון- ביכולת הניתוח שלהם. המהיר והמדויק מביניהם יהיה המוצלח יותר.
וההבדל הנוסף יהיה בכח הדמיון והיצירתיות. אדם שמסוגל לחשוב 'מחוץ לקופסא' והחשיבה שלו רחבה יותר יוכל להשתמש בכך כש"יתקע".
אנשים מצליחים הם אנשים שמשקיעים, מלקולם גלדוול כותב בספרו "מצוינים" על חוק ה10,000. החוק אומר שמי שמשקיע בתחום שבו יבחר מעל 10,000 שעות אימון יהיה יותר טוב ממי שהשקיע פחות, זה פשוט ככה.
לגבי אנשים מצליחים קיים גם חוק ההזדמנות- המוצלחים יותר פשוט ניצלו הזדמנות שהיתה להם ומשם טיפסו להצלחה.
המשותף לשני הכללים הוא דמיון מפותח, הוא יעזור לכם למצוא את הפתרון למשוואה מתמטית מסובכת, לבעל עסק להחלץ מצרה עסקית, לסוחר להיפטר ממוצר שניתקע איתו וללהקה למצוא את המגע המוזיקלי הייחודי שיוביל אותה אל ראש מצעד הלהיטים.
דמיון ניתן לפיתוח. זה אמנם דורש פתיחות מסוימת (מה שנקרא "ראש פתוח") אבל זה אפשרי.
דמיון מפותח יכול לפעמים אפילו לפצות על הזדמנויות ואפילו על השקעה.
דמיון הוא היכולת לשמור על "ראש פתוח" והיכולת לנצל את כל המשאבים העומדים לרשותך בכדי לכבוש מטרות.
אחד הכלים החשובים ביותר בארגז הכלים האנושי.
2.הבלתי משתנה הוא ההגיון. אדם שנולד ללא יכולת חשיבה בסיסית והגיונית יהיה קשה מאד ללמד אותו. לימוד כזה יהיה דומה יותר לתכנות של רובוט כיוון שהאדם יפעל לפי תבניות ולא לפי ניתוח שכלי מורכב יותר.
מסקנה:
השכל הוא לא התחום המרכזי שבו צריך להשקיע את המשאבים והכוחות אלא דווקא בניצול מירבי של המשאבים שיש לך.
תשקיע, שים לב להזדמנויות בדרך ונצל אותן, ובעיקר אל תיתן לאנשים ולמכשולים להגביל את הדמיון והחשיבה העצמית שלך. אם תלך בדרך זו תצליח להשיג את המטרות שלך.

וכמו שאמר פעם אדם חכם: "הדבר היחיד שעומד בינך לבין המטרה שהצבת לעצמך זה הסיפור המטופש שאתה משנן כל הזמן- שאתה לא מסוגל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה